سه‌شنبه، دی ۲۹، ۱۳۹۴

آقای اوباما از کدام فرصت برای جوان ایرانی صحبت میکنید؟!

  آقای اوباما از کدام فرصت برای جوان ایرانی صحبت میکنید؟!



آقای باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده  آمریکا  در مورد ایران و جوانان  ایرانی حرفی زد که بیشتر به شوخی شباهت دارد !!

اودر اولین واکنش به اجرای برجام و لغو تحریم های هسته ای ایران، خطاب به جوانان ایرانی گفت :


[[ شما اینک در یک مسیر جدید قرار دارید و باید از این فرصت جدید برای پیوند به جهان استفاده کنید. اوباما تاکید کرد: شما جوانان ایرانی یک فرصت و مسیر جدید برای آینده ای بهتر و پیشرفت برای هر دو ملت ما و جهان دارید. این یک فرصت عالی برای شهروندان ایران است و باید این فرصت را استفاده کنید. وی با انتقاد از گذشته جمهوری اسلامی ایران، خطاب به ایرانیان گفت: "سال ها دولت شما کارهایی کرده که ثبات منطقه را برهم زد و شما را منزوی کرد. حالا دولت های ما دارند با هم درباره مسایل هسته ای صحبت می کنند. در پی توافق هسته ای، شما جوانان ایران این فرصت را دارید که بتوانید پیوند های تازه ای با دنیا داشته باشید.]]


والله من که هرچه فکر کردم نفهمیدم ایشان ازکدام فرصت بدست آمده صحبت میکند ؟


آقای اوباما در زبان فارسی " فرصت " یعنی : وقت مناسب برای انجام دادن کاری . مجال ، وقت .


و در نظر ما " فرصت " یعنی : موقعیت انتخاب بهترین گزینه از میان چند گزینه بصورت آزادانه ...


آقای اوباما ما خودمان به اهمیت و نقش ایجاد پیوندها و ارتباط با دنیا واقف هستیم و نیازی به یادآوری آن نبوده و نیست.


ولی قبل از آن ما باید بدنبال فرصتی برای برداشتن مانع و سد محکمی که ما را از این حق بدیهی محروم کرده باشیم .


همان سد و مانعی که ثبات منطقه را بر هم زد و ما را منزوی ساخت .


همان سد و مانعی که دارد با شما در مورد مسائل  و توافق هسته ای گفتگو میکند.


همان سد و مانعی که بجای فشار آوردن به آنها , شما با بیست سال تحریم های گوناگونی که با منافع خودتان همخوانی داشت به ما فشار آوردید .


همان سد و مانع محکمی که هر وقت منافع شما و دوستانتان ایجاب کرد ما را قربانی آن کردید و از ما مایه گذاشتید و ما را به آنها فروختید ...


همان سد و مانعی که در سال ۸۸ در صدد برداشتن آن بودیم و درست در همان زمان که ما در خیابانها فریاد میکشیدیم : اوباما , اوباما , با اونهائی یا با ما ؟


شما هیچ جوابی ندادید و درست در اوج آن و همزمان با فوت مرحوم مشکوک مایکل جکسون که رسانه های جهان شدیدا همه درگیر خبر آنها بودند , شما بدون سروصدا ۳۰ هزار سرباز خود را از بغل گوش ما و از عراق خارج کردید...!

 آخ که اگر میشد یکی از همان سربازها درست در همان زمان از آنطرف اروند رود برای ما یک دستمال سبز تکان میداد و کمی بندری میرقصید , که چه میشد ...!؟

 و همانجا بود که ما فهمیدیم نه تنها شما  " فرصت " شناس نیستید , بلکه یک  " فرصت " سوز هستید و فرصت دیگران را نیز میسوزانید !! 


 و حالا شما پس از سی سال ادای دشمنی درآوردن و تحمیل انواع و اقسام تحریم ها که تمام سنگینی آنها بر جان و تن خسته ما مردم و جوانان ایران بود و ما تاوان آن را پرداختیم و بعد از بیست سال لاس زدن و نشستن و بهره بردن از میلیاردها دلار سرمایه ما جوانان ایرانی که برای ساخت نیروگاه و کسب فناوری هسته ای هزینه شد , نمیدانم چرا درست پس از اتمام آن ناگهان شما ویرتان گرفت که با جمهوری اسلامی از در مصالحه و گفتگو برآئید و تمام آن سرمایه های ما را بخاطر ترس از دستیابی رفیق هم نشست خودتان به بمب اتمی دود کنید و به هوا بفرستید و یا همچون راکتور اراک زیر تن ها بتون و سیمان دفن کنید و آنوقت بیائید و به ما بگوئید که برای ما یک فرصت عالی ! ساخته اید و ما باید از آن استفاده کنیم ؟!!


آقای باراک اوباما ریاست جمهور محترم کشور ایالات متحده آمریکا , الان نه برای شما و نه برای ما اصلا زمان مناسبی برای این شوخی لوس و بیمزه نیست.


ولی اگر بگوئید که من شوخی نکردم , بنده هم تعارف را کنار گذاشته و خیلی رک و روراست به شما میگویم که : مرتیکه , خر خودتی ...! 


 برای شما در این چند ماه باقیمانده ریاست جمهوری تان  آرزوی سلامت و موفقیت میکنم !!


راستی خیلی خیلی ببخشید , اما آقای اوباما بد نیست بدانید که در فرهنگ لغات یک  " فرصت "  و همچنین  یک " هزینه فرصت " داریم !


" فرصت " را که برایتان گفتم اما ؛


[[ هزینه فرصت یا هزینه فرصت از دست رفته , یکی از مفاهیم مهم اقتصاد است. یکی از اصول اساسی اقتصاددانان این است که منابع کمیاب می‌باشند. این بدان معناست که هرگاه ما تصمیم به استفاده از یک منبع می‌گیریم، در واقع ما از فرصت استفاده کردن از آن منبع در جایی دیگر و به شکلی دیگر، چشم پوشی کرده‌ایم.  اگر یک فرد و یا یک بنگاه، از میان چندین انتخاب متفاوت یکی را برگزیند، هزینهٔ فرصت این فرد یا بنگاه، معادل است با هزینه مرتبط با بهترین انتخاب ممکن از بین سایر انتخاب‌های باقی‌مانده که از آن صرف نظر شده‌است.]] 
آره ...!؟


 

هیچ نظری موجود نیست: