شنبه، مهر ۲۰، ۱۳۹۲

فیلم گذشته ٬ شروع خوبی برای ترمیم وجهه ایرانیان درذهن و تصورجهانیان

فیلم گذشته ٬ شروع خوبی برای ترمیم وجهه ایرانیان درذهن و تصورجهانیان



فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی که کاندید دریافت جایزه اسکار شده ٬ برخلاف تمام فیلم های ایرانی قبلی که یا مربوط به فقر و بیچارگی ومعرف درماندگی های ما بود  ویا فیلمهای خارجی که ما را مردمانی عقب مانده وخشک و کوته اندیش ودوراز تمدن و فرهنگ جهانی و وحشی نشان میدادند ومیدهند٬
 میتواند شروع و سرآغاز بسیار خوبی برای زدودن این تصور و برداشت اشتباه درانظار و اذهان  جهانیان و ترمیم و بهبود چهره ایرانیان باشد وگردد.


                              

و این فیلم(( که با تمام وجود و آرزوی قلبی  خواهان انتخاب و پیروزی و دریافت جایزه اسکار آن میباشم)) ٬ میتواند اولین فیلمی باشد که بدون استفاده از سوژه فقر و بدبختی ایران و بدون  نشان دادن و به تصویر کشیدن  درماندگی های اجتماعی و فرهنگی ما ایرانیان ٬ موفق به دریافت جایزه ای در مسابقات و جشنواره های معتبر جهانی شود.

              
برخلاف نظر وعقیده بسیاری از منتقدان که  بدون تفکر  تعمق و بدون بینش و شناخت و آگاهی کافی ٬ وبا تنگ نظری و سطحی نگری ٬ فیلم گذشته را بعلت ساخت آن در فرانسه واستفاده از بازیگران خارجی  و دیالوگهای غیر فارسی ٬  فیلمی ایرانی و نماینده فیلم ایران نمیدانند!

من این فیلم رایک فیلم کاملا ایرانی دیدم و میدانم ٬ چرا که  این فیلم  :

سرگذشت یک مرد ایرانی ( آنهم با ریش و اوورکت سبزدرنمای اول فیلم که با تصور دنیا هماهنگی دارد ) هست که برای انجام مراحل اداری و ثبت طلاق همسرش به خارج میرود وبا داشتن یاد و خاطره خوش و خوبی از خود ش در فرزندان همسرش حتی به خانه آنها میرود  و شب هم باپسر شوهر آینده همسرش دریک اتاق میخوابد.

              

ولی بعد از ثبت طلاق درگیریک جریان عاطفی و اختلافات پر دردسرآنها (که میتوانست براحتی و بسادگی و بیتفاوت از کنا رش عبور کند) میگردد و حتی پس از آگاهی در تعمد زن سابقش در تحقیر و آزار او ٬ باز هم به کمک آنها میرود و تا کشف حقیقت وخاتمه اختلاف و حتی با تاکید و نصیحت دوست رستوران دارایرانی خودش در ربط نداشتن موضوع به او و لزوم کنار کشیدن از این مشکل , احمد تا پایان ماجرا مانند یک پدر در کنار آنها میماند.

        

رعایت قوانین و کنارآمدن با فرهنگ ورفتارمیزبان وبرخورد منطقی و عقلانی با مسائل و برخوردهائئ که با ایرانیت  احمد در تضاد هست ولی در عین حال کمک کردن و همدردی و دوست داشتن بچه ها وصداقت و درستی و احترام به نظر و عقیده دیگران و کنترل خشم  از نکات خوب و مثبت  این ایرانی میباشد ,
 که درمقایسه با پدر جوان فوأد و شوهر بعدی زن سابقش بیشتر به چشم می آید.

یک ایرانی که برخلاف گذشته ها ٬ تنها بخاطر ایرانی بودن و ایرانی ماندنش ٬ پرخاشجو و مزاحم  و مخرب نیست.

                      

 و نه برای خودش و نه دیگران دردسری نمیسازد  و با محیط غریبه  سازگارو همراه است و  با دیگرمردمان و بیگانگان هماهنگ و به فرهنگ و قوانین آنها پایبند است و احترام میگذارد.

  و در همان حال میتواند با خنده بلال ها را باد بزند و قرمه سبزی بپزد و از با چنگال خوردنش مکدر شود وبشوخی دنبال مینی بوسهای میدان تجریش بگردد  و همان احمد ایرانی بماند , چون : تو آدم اینجا نبودی ....

    

هیچ نظری موجود نیست: