فیلم گذشته ٬ شروع خوبی برای ترمیم وجهه ایرانیان درذهن و تصورجهانیان
فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی که کاندید دریافت جایزه اسکار شده ٬ برخلاف تمام فیلم های ایرانی قبلی که یا مربوط به فقر و بیچارگی ومعرف درماندگی های ما بود ویا فیلمهای خارجی که ما را مردمانی عقب مانده وخشک و کوته اندیش ودوراز تمدن و فرهنگ جهانی و وحشی نشان میدادند ومیدهند٬
میتواند شروع و سرآغاز بسیار خوبی برای زدودن این تصور و برداشت اشتباه درانظار و اذهان جهانیان و ترمیم و بهبود چهره ایرانیان باشد وگردد.
و این فیلم(( که با تمام وجود و آرزوی قلبی خواهان انتخاب و پیروزی و دریافت جایزه اسکار آن میباشم)) ٬ میتواند اولین فیلمی باشد که بدون استفاده از سوژه فقر و بدبختی ایران و بدون نشان دادن و به تصویر کشیدن درماندگی های اجتماعی و فرهنگی ما ایرانیان ٬ موفق به دریافت جایزه ای در مسابقات و جشنواره های معتبر جهانی شود.
برخلاف نظر وعقیده بسیاری از منتقدان که بدون تفکر تعمق و بدون بینش و شناخت و آگاهی کافی ٬ وبا تنگ نظری و سطحی نگری ٬ فیلم گذشته را بعلت ساخت آن در فرانسه واستفاده از بازیگران خارجی و دیالوگهای غیر فارسی ٬ فیلمی ایرانی و نماینده فیلم ایران نمیدانند!
من این فیلم رایک فیلم کاملا ایرانی دیدم و میدانم ٬ چرا که این فیلم :
سرگذشت یک مرد ایرانی ( آنهم با ریش و اوورکت سبزدرنمای اول فیلم که با تصور دنیا هماهنگی دارد ) هست که برای انجام مراحل اداری و ثبت طلاق همسرش به خارج میرود وبا داشتن یاد و خاطره خوش و خوبی از خود ش در فرزندان همسرش حتی به خانه آنها میرود و شب هم باپسر شوهر آینده همسرش دریک اتاق میخوابد.
ولی بعد از ثبت طلاق درگیریک جریان عاطفی و اختلافات پر دردسرآنها (که میتوانست براحتی و بسادگی و بیتفاوت از کنا رش عبور کند) میگردد و حتی پس از آگاهی در تعمد زن سابقش در تحقیر و آزار او ٬ باز هم به کمک آنها میرود و تا کشف حقیقت وخاتمه اختلاف و حتی با تاکید و نصیحت دوست رستوران دارایرانی خودش در ربط نداشتن موضوع به او و لزوم کنار کشیدن از این مشکل , احمد تا پایان ماجرا مانند یک پدر در کنار آنها میماند.
رعایت قوانین و کنارآمدن با فرهنگ ورفتارمیزبان وبرخورد منطقی و عقلانی با مسائل و برخوردهائئ که با ایرانیت احمد در تضاد هست ولی در عین حال کمک کردن و همدردی و دوست داشتن بچه ها وصداقت و درستی و احترام به نظر و عقیده دیگران و کنترل خشم از نکات خوب و مثبت این ایرانی میباشد ,
که درمقایسه با پدر جوان فوأد و شوهر بعدی زن سابقش بیشتر به چشم می آید.
یک ایرانی که برخلاف گذشته ها ٬ تنها بخاطر ایرانی بودن و ایرانی ماندنش ٬ پرخاشجو و مزاحم و مخرب نیست.
و نه برای خودش و نه دیگران دردسری نمیسازد و با محیط غریبه سازگارو همراه است و با دیگرمردمان و بیگانگان هماهنگ و به فرهنگ و قوانین آنها پایبند است و احترام میگذارد.
و در همان حال میتواند با خنده بلال ها را باد بزند و قرمه سبزی بپزد و از با چنگال خوردنش مکدر شود وبشوخی دنبال مینی بوسهای میدان تجریش بگردد و همان احمد ایرانی بماند , چون : تو آدم اینجا نبودی ....
فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی که کاندید دریافت جایزه اسکار شده ٬ برخلاف تمام فیلم های ایرانی قبلی که یا مربوط به فقر و بیچارگی ومعرف درماندگی های ما بود ویا فیلمهای خارجی که ما را مردمانی عقب مانده وخشک و کوته اندیش ودوراز تمدن و فرهنگ جهانی و وحشی نشان میدادند ومیدهند٬
میتواند شروع و سرآغاز بسیار خوبی برای زدودن این تصور و برداشت اشتباه درانظار و اذهان جهانیان و ترمیم و بهبود چهره ایرانیان باشد وگردد.
و این فیلم(( که با تمام وجود و آرزوی قلبی خواهان انتخاب و پیروزی و دریافت جایزه اسکار آن میباشم)) ٬ میتواند اولین فیلمی باشد که بدون استفاده از سوژه فقر و بدبختی ایران و بدون نشان دادن و به تصویر کشیدن درماندگی های اجتماعی و فرهنگی ما ایرانیان ٬ موفق به دریافت جایزه ای در مسابقات و جشنواره های معتبر جهانی شود.
برخلاف نظر وعقیده بسیاری از منتقدان که بدون تفکر تعمق و بدون بینش و شناخت و آگاهی کافی ٬ وبا تنگ نظری و سطحی نگری ٬ فیلم گذشته را بعلت ساخت آن در فرانسه واستفاده از بازیگران خارجی و دیالوگهای غیر فارسی ٬ فیلمی ایرانی و نماینده فیلم ایران نمیدانند!
من این فیلم رایک فیلم کاملا ایرانی دیدم و میدانم ٬ چرا که این فیلم :
سرگذشت یک مرد ایرانی ( آنهم با ریش و اوورکت سبزدرنمای اول فیلم که با تصور دنیا هماهنگی دارد ) هست که برای انجام مراحل اداری و ثبت طلاق همسرش به خارج میرود وبا داشتن یاد و خاطره خوش و خوبی از خود ش در فرزندان همسرش حتی به خانه آنها میرود و شب هم باپسر شوهر آینده همسرش دریک اتاق میخوابد.
ولی بعد از ثبت طلاق درگیریک جریان عاطفی و اختلافات پر دردسرآنها (که میتوانست براحتی و بسادگی و بیتفاوت از کنا رش عبور کند) میگردد و حتی پس از آگاهی در تعمد زن سابقش در تحقیر و آزار او ٬ باز هم به کمک آنها میرود و تا کشف حقیقت وخاتمه اختلاف و حتی با تاکید و نصیحت دوست رستوران دارایرانی خودش در ربط نداشتن موضوع به او و لزوم کنار کشیدن از این مشکل , احمد تا پایان ماجرا مانند یک پدر در کنار آنها میماند.
رعایت قوانین و کنارآمدن با فرهنگ ورفتارمیزبان وبرخورد منطقی و عقلانی با مسائل و برخوردهائئ که با ایرانیت احمد در تضاد هست ولی در عین حال کمک کردن و همدردی و دوست داشتن بچه ها وصداقت و درستی و احترام به نظر و عقیده دیگران و کنترل خشم از نکات خوب و مثبت این ایرانی میباشد ,
که درمقایسه با پدر جوان فوأد و شوهر بعدی زن سابقش بیشتر به چشم می آید.
یک ایرانی که برخلاف گذشته ها ٬ تنها بخاطر ایرانی بودن و ایرانی ماندنش ٬ پرخاشجو و مزاحم و مخرب نیست.
و نه برای خودش و نه دیگران دردسری نمیسازد و با محیط غریبه سازگارو همراه است و با دیگرمردمان و بیگانگان هماهنگ و به فرهنگ و قوانین آنها پایبند است و احترام میگذارد.
و در همان حال میتواند با خنده بلال ها را باد بزند و قرمه سبزی بپزد و از با چنگال خوردنش مکدر شود وبشوخی دنبال مینی بوسهای میدان تجریش بگردد و همان احمد ایرانی بماند , چون : تو آدم اینجا نبودی ....
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر