شنبه، آذر ۱۶، ۱۳۹۲

همه چیز مال ایران بوده یا ایرانی ها آنرا کشف و اختراع کردند

همه چیزمال ایران بوده یا ایرانی ها آنرا کشف و اختراع کردند

هرچند که دزدیدن تاریخ و فرهنگ کشور دیگری  بسیار غیر اخلاقی و از کثیف ترین کارهاست ....

اما بیخبری و و بی تفاوتی در مورد آثار و میراث  فرهنگی  و واکنش نسبت به
تملک آن هم پس از اقدام دیگران , مایه تاسف و تاثر و نمایانگر کوته بینی و بیخردی میباشد وهست. 

 ده پانزده سالی در هیچ وبلاگ و وبسایت و روزنامه و مجله ای ایرانی  اسمی از چوگان و چوگان بازی نبود....



اما تا آذربایجانی ها اقدامی در ثبت کردن آن انجام دادند, آقا فریادها رو به آسمان بلند شد که چوگان بچه ایران هست و جد اندر جدش هم ایرانی بوده و مال ما هست و به هیچکس هم نمیدهیم !

یا بگردید یک  مقاله یا مطلب در خبر گزاری ها و خبر رسانی های (( وبسایت ها و وبلاگ ها )) ایرانی در مورد چرتکه و کاربرد آن پیدا کنید .....

اما تا چین چرتکه را بنام خودش ثبت کرد , باز صدای ما بلند شد که چرتکه مال ماست و خشایار شاه حقوق کارگران تخت جمشید را با چرتکه حساب و پرداخت میکرده و اصلا چرتکه در برخی از حکومتهای ایرانی مظهر وحدت ملی ما محسوب میشده ..... 




  و یا خیلی چیزهای دیگر مثل  ؛ تا ر و نوروز و رودکی  و مولوی و زردشت و ملا نصرالدین و ........... 

والله خوبیت نداره و کار بسیار زشتی هست که ما از میراث فرهنگی خودمان چیزی ندانیم و نگوئیم و اقدامی در مورد آن نکنیم و همینکه یک کشور دیگر حرکتی در مورد آن کرد ویا تلاشی برای ماندگاری آن انجام داد , ما تازه بفهمیم که چنین چیزی وجود داشته و مربوط به ما بوده و رگ غیرت مان بجنبد و آنها را دزد بنامیم و محکوم کنیم و آنرا متعلق به خودمان بدانیم و در مورد آن مدرک و سند ارائه کنیم و مدعی آن شویم. 

و این هم مایه   شرمساری هست و هم دستمایه تمسخر ,

شرم از داشتن و ندانستن وبیخبر بودن از آنها ....

و  تمسخر جهانیان از اینکه ما همیشه  با اقدام دیگران به جوش و خروش و صرافت میافتیم ومدعی هستیم ..... 

فکر نمیکنید مردم جهان هم عقل دارند و میبینند و میخوانند و میدانندو  آیا به ما نمیخندند و برای آنها مسخره نیست که :

ایرانیان برای  آثاری مشهور و بی بدیل مانند پاسارگاد و یا سنگ نوشته حمورابی و یا سی و سه پل که شهرتی جهانی دارند و  در یونسکو و دیگر نهادهای بین المللی ثبت شدند ,  ولی با بیخردی دولت و بی تفاوتی ملت تخریب و نابود میشوند اقدامی انجام نمیدهند ولی از ثبت کردن چرتکه توسط چین برآشفته میشوند و به سازمان های جهانی اعتراض و شکایت میکنند !!    

از قدیم گفتند : مال  تو سفت نگهدار و مردم را دزد نکن .

آیا بهتر نیست کسانی که در این مورد سررشته دارند و تحقیق میکنند و میدانند و دلشان میسوزد , قبل از آنکه ملل دیگر به آن آثار دست درازی کنند و مدعی آن شوند , حداقل عکس و نوشته ای از آن تهیه کنند و در ویکیپدیا و یا یا سایت های معتبر  قرار بدهند که هم مدرکی دال بر مالکیت آنها شود و هم راه دزدی و دست درازی سودجویان را بر آن ببندند ؟     
 

هیچ نظری موجود نیست: