رضا شاه بزرگ و پل ورسک وارزش جان یک ایرانی
بنا ها و ساختمان ها و پلها و تونل ها و ...که در دوره رضا شاه ساخته شده را باید جز بهترین و مستحکم ترین و اصولی ترین ها کارهای انجام شده بعد از دوران شاه عباس بدانیم.
و این خود نشانگر سرپرستی و نظارت و مدیریت درست رضا شاه و کار کردن مخلصانه و با هدف و جدی و صادقانه کارگران آن دوران میباشد.
گواه بر این مدعا پابرجا ماندن آنها پس از هفت دهه ولی از بین رفتن و تخریب پلها و بناهای ساخته شده در دوره شاه و جمهوری اسلامی بر اثر باران و سیل و بلایای طبیعی میباشد.
پل ورسک که یکی از شاهکارهای پل سازی جهان است و تماما از چوب ساخته
شده و هیچ فلزی در آن بکار نرفته است و هنوز روزی چند مرتبه قطار از روی آن میگذرد و تردد میکند نیز مرهون همت رضا شاه و غیرت و تلاش کارگران و ایرانیان آنزمان است .
اما ,
گفته میشود در زمان افتتاح این پل , رضا شاه آخرین میزان ظرفیت پل ورسک را از سر مهندس اتریشی آن سوال میکند و سر مهندس اتریشی هم وزن قطار و وزن حد اکثری بار آن را بعنوان ظرفیت نهایی به رضا شاه اعلام میکند .
به دستور رضا شاه قطاری با حد اکثربارو بنابه گفته سر مهندس اتریشی با ظرفیت نهائی آماده میکنند تا برای اولین بار از روی پل بگذرد و آن را افتتاح کند.
و درست زمانی که طبق دستور قطار آماده حرکت بود , رضا شاه به سر مهندس اتریشی دستور میدهد که به زیر پل برود و تا عبور قطار از روی پل در آنجا بماند ( بنابر برخی گفته ها سرمهندس و خانواده اش ) !
زمانیکه از وی دلیل این کار را میپرسند , رضا شاه میگوید :
میخواهم که اگر این پل خراب شد اول بر سر او که مسئول و سر مهندسش بود خراب شود و او کشته شود بعد یک ایرانی ...
پیداست که حتی در آنزمان برای رضا شاه جان یک ایرانی خواه بیکار , خواه بقال , خواه کارگر و خواه بیسواد , از جان یک سرمهندس تحصیلکرده اتریشی ارزشش بیشتر بوده و به آن بیشتر بها میداد.
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بنا ها و ساختمان ها و پلها و تونل ها و ...که در دوره رضا شاه ساخته شده را باید جز بهترین و مستحکم ترین و اصولی ترین ها کارهای انجام شده بعد از دوران شاه عباس بدانیم.
و این خود نشانگر سرپرستی و نظارت و مدیریت درست رضا شاه و کار کردن مخلصانه و با هدف و جدی و صادقانه کارگران آن دوران میباشد.
گواه بر این مدعا پابرجا ماندن آنها پس از هفت دهه ولی از بین رفتن و تخریب پلها و بناهای ساخته شده در دوره شاه و جمهوری اسلامی بر اثر باران و سیل و بلایای طبیعی میباشد.
پل ورسک که یکی از شاهکارهای پل سازی جهان است و تماما از چوب ساخته
شده و هیچ فلزی در آن بکار نرفته است و هنوز روزی چند مرتبه قطار از روی آن میگذرد و تردد میکند نیز مرهون همت رضا شاه و غیرت و تلاش کارگران و ایرانیان آنزمان است .
اما ,
گفته میشود در زمان افتتاح این پل , رضا شاه آخرین میزان ظرفیت پل ورسک را از سر مهندس اتریشی آن سوال میکند و سر مهندس اتریشی هم وزن قطار و وزن حد اکثری بار آن را بعنوان ظرفیت نهایی به رضا شاه اعلام میکند .
به دستور رضا شاه قطاری با حد اکثربارو بنابه گفته سر مهندس اتریشی با ظرفیت نهائی آماده میکنند تا برای اولین بار از روی پل بگذرد و آن را افتتاح کند.
و درست زمانی که طبق دستور قطار آماده حرکت بود , رضا شاه به سر مهندس اتریشی دستور میدهد که به زیر پل برود و تا عبور قطار از روی پل در آنجا بماند ( بنابر برخی گفته ها سرمهندس و خانواده اش ) !
زمانیکه از وی دلیل این کار را میپرسند , رضا شاه میگوید :
میخواهم که اگر این پل خراب شد اول بر سر او که مسئول و سر مهندسش بود خراب شود و او کشته شود بعد یک ایرانی ...
پیداست که حتی در آنزمان برای رضا شاه جان یک ایرانی خواه بیکار , خواه بقال , خواه کارگر و خواه بیسواد , از جان یک سرمهندس تحصیلکرده اتریشی ارزشش بیشتر بوده و به آن بیشتر بها میداد.
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر