دوشنبه، آبان ۱۸، ۱۳۹۴

آیا در نهایت ایران آماده تغییر است ؟

                                           آیا در نهایت ایران آماده تغییر است ؟

           

آیا برای شما عجیب و جای این پرسش نیست که چرا هفته نامه TIME که همیشه تصویر روی جلد آن مربوط به شخصیت های برتر سیاسی و نظامی و اقتصادی جهان بوده و هست به جای عکس محمد جواد ظریف و یا حسن روحانی عکس یک دختر معمولی و گمنام ایرانی را انتخاب و جایگزین کرده و بر روی جلد این مجله با تیراژ ۳۴۰۰۰۰۰  سه میلیون و چهارصد هزار جلد در هفته گذاشته است ؟!

و این نکته ظریف حاوی چه  پیامی برای مردم ایران است ؟


اما قبل از آن ,

اگر فکر میکنید که هفته نامه TIME  چیزی در حد روزنامه کیهان است و سردبیر آن هم مانند برادر حسین بازجوی تواب ساز که بنابر فشار گاز متراکم شده از شام دیشب در معده اش خبر مینویسد و و از روی خواب شب گذشته اش اخبار را تحلیل میکند هست , همان بهتر که بدنبال مدل موبایل یا نخ بسته شده به دست دخترک گمنام عکس فوق بگردید و درمورد مکان عکس گفتگو کنید و از دادن فحش در کامنتها به یکدیگر لذت ببرید!
   
اما اگر میدانید که :

مجله تايم , به بررسى وقايع و رويدادهاى سياسى، اقتصادى، هنرى، مذهبى، علمى، ورزشى، تجارى و اجتماعى جهان مى پردازدو از لحاظ موضع گيرى سياسى، راست گرا است (( و به طور كلى سياست هاى آمريكا را در جهان منعكس و از آن طرفدارى مى كند)) و درآمد مجله تايم از طريق آگهى براى موسسات و شركت هاى چندمليتى در سطح جهان از جمله بى ام و، خطوط هوايى سوئيس، جنرال موتورز، خطوط هوايى ايرفرانس و.... تامين مى شود (( وهمچنين وزارت خارجه آمريكا قسمتى از بار مالى اين نشريه را به ازاى منعكس كردن خط مشى دولت آمريكا بر عهده دارد )) و اين مجله در برخى از آگهى هاى خود حروف كلمه TIME را چنين تفسير مى كند: Today Information Means Everything كه معناى آن، اين است:


«اطلاعات امروز يعنى همه چيز» ...

آنگاه بهتر است که کمی جدی تر و عمیق تر به این عکس و سوالات آقای  Karl Vick  خبرنگار هفته نامه TIME نگاه و دقت کنید و بدانیم که چنین مجله ای با  آن خط مشی و آن تعداد خواننده و مخاطب  و آن شرکتهای بزرگ و معروف اقتصادی پشتیبان خودش , با انتخاب عکس یک دختر بچه عادی و گمنام ایرانی به جای محمد جواد ظریفی که هر هفته نامی از او در این هفته نامه دیده میشد و یا حسن روحانی که بالاترین شخصیت اجرائی ایران و طرفدار عادی سازی روابط با امریکا هست و با طرح این پرسش :


ایران ۲۰۲۵

چطور او میخواهد دنیای دهه آینده را تغییر دهد ؟


یا چطور میخواهد در دهه آینده دنیای خودش را تغییر دهد ؟!


و یا پرسش اصلی آقای کارل در وبسایت اصلی  TIME 


Is Iran Finally Ready for Change?


آیا در نهایت ایران آماده تغییر است ؟

و یا این برداشت  :


  See Iran Coming Out of the Shadows 

بیرون آمدن ایران از سایه را میبینیم ...

منبع خبر :
http://time.com/author/karl-vick/


میبینیم که این مجله بر خلاف همیشه , نه یک شخصیت برتر سیاسی یک دولت و حکومت را , بلکه اینبار مردم یک کشور را مخاطب خود قرار داده و برای آنها ارزش و احترامی بیشتر از شخصیت های دولتی و سیاسی کشورشان قائل شده و مستقیما با آنها گفتگو کرده و نقش آنها را به خودشان یادآوری نموده و نظر آنها را جویا شده است و ....


که ای ملت بزرگ ایران :


آیا واقعا آماده تغییر هستید یا باز هم گوسپندوار در خیابانها راهپیمائی میکنید و ( مرگ بر آمریکا )  و میگوئید و ما را میخندانید ؟


آیا واقع تصمیم دارید که با سیاست های جهانی همگام و همراه گردید یا باز هم میخواهید در اینور و آنور دنیا ترقه بترکانید و مردم را بترسانید ؟


آیا میخواهید از خود چهره بهتر و بازتری به دنیا نشان بدهید یا بازهم میخواهید همان شمایل لولو خورخوره یک تروریست را داشته باشید ؟


آیا میخواهید نقشی فعال و موثر در ساختن دنیای بهتری برای خودتان و مردم دنیا داشته باشید یا میخواهید با دخالت و تحریک کردن قومی و دینی و مذهبی همسایگان یک جنگ دیگر راه بیاندازید و با عربستان و تمام دنیای اسلام سرشاخ شوید ؟


آیا تصمیم دارید که مانند دیگر کشورهای متمدن و پیشرفته با اتکاء بر سیاست و دیپلماسی اهداف خود را دنبال کنید یا باز طبق روال قبل میخواهید همانند ابلهان لات بازی در بیاورید و عربده بکشید و ادای بچه پررو ها را دربیاورید ؟


(( قصد توهین ندارم و در برحق بودن ایران در برخی از مسائل بین المللی هیچ جای تردیدی نیست بلکه در اینجا نقد بر نحوه بیان و نشان دادن حالت اعتراضی آن میباشد .))


 و در نهایت , آیا قصد ادامه دادن گفتار ها و رفتارهای بی فایده و پر هزینه و همان سیاست های قبلی ۳۷ سال گذشته را دارید؟


و یا باز هم برای خودتان شر و بدبختی و کمبود و تحریم و تحقیر درازای شنیدن عزت و اقتدار دروغین را میخرید وترجیح میدهید؟


و همچنان شاهد به هدر رفتن سرمایه های ملی و انسانی و غارت و چپاول منابع و ذخایر کشور تان خواهید بود ؟


و باز هم پول و درآمدهای خودتان را برای تهیه لوازم و آلات لازم بمنظور رسیدن به فناوری ها و دستیابی به تکنولوژی شصت سال پیش ما به چند برابر قیمت در بازار سیاه و توسط دلالان تهیه و هزینه و خرج میکنید ؟


و کماکان بسوی رویاروئی و جنگ بیهوده و تخریب و تباهی میروید.....!!؟


یا با استفاده از تجربیات گذشته و با کسب موقعیت  و شخصیت و احترام واقعی خودتان از این فرصت استفاده میکنید تا  در سال ۲۰۲۵  در کنار دیگر کشورهای دنیا در صلح و آرامش و رفاه تبدیل به یکی از کشورهای نمونه و قدرتمند باشید و با اقتدار و احترام واقعی در جایگاه شایسته خود قرار  بگیرید ...؟!


واقعیت در همین  تصمیم امروز ماست ,


که اگر ده سال دیگر بخواهیم حال آن دخترک عکس جلد مجله را جویا شویم و سراغی از او بگیریم ؛

او یا عکسش را  با کودکی در آغوش و بر روی امواج دریا  بخاطر پناهندگی به اروپا ببینیم...


و یا شاهد چهره زرد و زار و تباه شدنش در بیغوله های دوبی و کوالالامپور و باشیم ...


و یا در گرمخانه و گوشه خیابان و در میان کارتن خوابها یا در راهروهای دادگستری یا در کنار خیابان و هنگام بوق زدن و سوار ماشین شدن به دنبالش بگردیم تا با دیدن آن صحنه دل  ما پر خون شود درد دیدن آن ما را رنجورتر و افسرده تر کند...


و یا نه , بلکه در صحنه های بین المللی شاهد موفقیت او در عرصه های علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی با چهره و قیافه ای خندان و بشاش باشیم ...


یا دوربین به خانه ای گرم از عشق و پر از آرامش و سرشار از رفاه برود و چهره مادرانه او در کنار همسر و فرزندان شاد و سالمش را برای ما به تصویر بکشد و به ما نشان بدهد و قلب ما را مملو از امید و شادی و نشاط سازد...!؟
 




  An Iranian woman walks through a haze of smoke caused by the burning of the herb esfand.

According to popular belief, this ritual drives away the evil eye

اما خواهش میکنم که به توضیح این عکس بالا در مجله تایم هم دقت کرده و آنرا با عکس روی جلد مجله مقایسه کنید تا بفهمید که چرا میپرسند : آیا آماده هستید ؟!!:

یک زن ایرانی قدم زنان در میان دود اسفند که معتقد است ؛ این دود چشم شیطان را از او میراند و دور میکند... 

هیچ نظری موجود نیست: