شنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۹۴

علف هرز , اعتراض طبیعت است به دخالت غیر مسئولانه زارع در طبیعت

 علف هرز , اعتراض طبیعت است به دخالت غیر مسئولانه زارع در طبیعت

「‫سیل‬‎」の画像検索結果

شاید خیلی از ما سیل را یک بلای الهی یا خشم طبیعت و در کل آنرا خیلی بد بدانیم و اصلا سیل را دوست نداشته باشیم .

ولی آقای حسین آخانی استاد محیط زیست و عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران نظر دیگری دارد ,
او سیل را خیلی دوست دارد !

نظراتی که اگر شما هم بخوانید شاید نظر دیگری نسبت به سیل پیدا کنید ؛


          من سیل را خیلی دوست دارم!


سیل راز بقای تمدن ایران است.


راز بقای حفظ تالاب ها است.


تصور بکنید سیل‌هایی که اخیرا در البرز آمد،


اگر راهشان با سدها بسته نبود، چه کارها که نمی‌کردند.

می‌رفتند و یکی یکی تالاب‌های مرکزی را به سرعت پر می‌کردند و ریشه ریزگردها را می‌خشکاندند.


گیاهان تشنه حاشیه رودخانه ها را سیر آب می کردند.


آشغالها و کثافت کاری‌های اطراف رودخانه‌ها را می‌بردند.


چاره ریزگردهای خوزستان هم سیل است.


 اگر جلوی رودخانه‌ها باز شود و سیل بیاید، شستشوی خاک شوری آن را کاهش داده و پوشش گیاهی انبوهی در دشت خوزستان شکل می گیرد که مانع بلند شدن گرد و خاک می‌شود.


هیچ چیز جز سیل نمی‌تواند تالابها را پر کند.


آیندگان آنانی که به بهانه مسخره کنترل سیل و روان آبها سدها را ساختند، در کتابهایشان به نیکی یاد نخواهند کرد.


البته تا اینجای کار هم سیل‌های اخیر کلی مسیر را پاکسازی کرده‌ است.


آنها متجاوزین به حریم رودخانه را مجازات می‌کنند.


فقط نگرانی من آن است دوباره این سد‌سازان بهانه‌های جدیدی برای سد سازی های جدید بتراشند.


سال 2002 بود که به اتاق خانم زیمرمن در باغ گیاهشناسی برلین رفته بودم. جمله قشنگی روی دیوار اتاق ایشان بود:


"علف هرز اعتراض طبیعت است به دخالت غیر مسئولانه زارع در طبیعت".

سیل هم اعتراض طبیعت است به دخالت انسانها در طبیعت.

حسین آخانی استاد محیط زیست و عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران


منبع :
http://www.parsine.com/fa/news/247604/من-سیل-را-خیلی-دوست-دارم


من هم سیل را دوست دارم .


من سیل پیشبینی شده و مهار کرده را دوست دارم .


من آن آبهای خروشان در مسیر درست افتاده را دوست دارم .


زیرا میدانم اگر آن همه آب ,


مهار و کنترل شود بسیاری از مشکلات ما را حل خواهد کرد .

من آب را برای سرزمین خشک و تشنه خودم دوست دارم . 


「‫سیل‬‎」の画像検索結果   「‫سیل‬‎」の画像検索結果
 

هیچ نظری موجود نیست: