چهارشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۴

تاق بستان اردشیر ساسانی و گنبد امامزاده ابراهیم تازی !

       تاق بستان اردشیر ساسانی و گنبد امامزاده ابراهیم تازی !
 

 در دوران قاجار یک معمار فرانسوی با الهام از معماری اروپا و سبک گوتیک تغییراتی در محصوطه تاریخی تاق‌بستان ایجاد می‌کند، کف این مجموعه تاریخی سنگ‌فرش می‌شود و با کف‌سازی، ارتفاع کف با تاق‌ها یکسان می‌شود و دریاچه از محوطه تاریخی و چشمه جدا می‌شود. و همین امر سبب میگردد که یونسکو برگرداندن محوطه تاریخی تاق‌بستان به شکل اصلی را لازمه ثبت جهانی آن اعلام کند.

[[ تصورش را بکنید در دوران احمدی نژاد که دکل نفتی خریداری شده آن هاپولی میشود و سر از خلیج مکزیک در می آورد و بابک زنجانی وزیر و فروشنده نفت میشود و دختر شانزده ساله در زیر زمین خانه با قابلمه انرژی هسته ای تولید میکند و اسفندیار رحیم مشائی چرت  مرغوب میزند و در عالم هپروت با آن مرتاض هندی تله پاتی میکند باید محوطه تاریخی تاق بستان به شکل اولیه خود برگردانده شود ....واویلا !! ]]


 حالا تاق‌بستان دیگر آن نظم قبل را ندارد، از قایق‌سواری که دیگر خبری نیست، دریاچه کوچک شده و کم‌عمق، چنارها هم کم شده و سنگفرش‌ها و ردیف چراغ برق‌های کنار آن هم که دیگر نیست. 


 از محوطه سنگ‌فرش شده هم که به نمایش کوزه‌های قدیمی، سنگ‌قبرهای گورستان تاریخی تاق‌بستان، ستون‌ها و سرستون‌هایی از سازه‌های تاریخی شهر کرمانشاه اختصاص داشت هم خراب شد و اشیاء به جای دیگری منتقل شدند و این بخش بدون زیرسازی خاصی به دریاچه تبدیل شد. 


  

همه این تغییرات نتیجه پروژه‌ای بود که سال 90 کلنگ خورد، این طرح به روایت مسئولان اجرایی آن، طرحی 15 ساله بود که با در نظر گرفتن جزئیات و حساسیت‌های این بنای تاریخی قرار بود در کنار حفاظت از سنگ نگاره‌ها، تاق‌بستان را به اصالت تاریخی‌اش بازگرداند و در نهایت محوطه تاریخی تاق‌بستان را به فهرست میراث جهانی یونسکو وارد کند.


اما متاسفانه روند اجرای این طرح، پایان قصه تاق‌بستان را به گونه‌ای متفاوت رقم زد.


در سال 91 مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی، برگرداندن محوطه تاریخی تاق‌بستان به شکل اصلی را لازمه ثبت جهانی آن اعلام کردند و پروژه‌ای را برای ایجاد تغییرات در تاق‌بستان آغاز کردند.


به گفته علیرضا مرادی بیستونی سرپرست پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری طاق بستان این پروژه توسط طرح شرکت مشاورین آتک (( مدیر عامل : آقای عزت الله خواجه نوری )) 68 پروژه شامل حذف الحاقات و ایجاد تاسیسات در این منطقه هزار هکتاری جا نمایی شده است. طرح این 68 پروژه در سه فاز عملیاتی می شود که فاز اول طرح از خود مجموعه طاق ها آغاز می گردد.


منبع خبر :
https://www.tabnak.ir/fa/news/271863/%D8%B1%D8%B9%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D8%B1%

تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵ - 11 September 2012

 پروژه‌ای که در اجرا هرگز حساسیت‌های تاق‌بستان را به عنوان یک بنای تاریخی در نظر نگرفت و با آن مانند یک سازه معمولی برخورد کرد و به صورت کاملا غیراصولی اجرا شد. در این پروژه به جای باستان‌شناسان و کارشناسان مرمت، کارگران معمولی کار را بر عهده داشتند.

اجرای این پروژه به صورت غیراصولی، شکستن سنگ‌های مقابل تاق‌ها با چکش بادی و خاکبرداری با بیل مکانیکی اعتراض بسیاری از کارشناسان و دوست‌داران میراث فرهنگی را به دنبال داشت که البته نتوانست جلو ادامه یافتن پروژه را بگیرد.


همچنین در روندِ ساخت و ساز این محوطه، بسیاری از درختان کهنسال از جای خود کنده شدند و مدت‌ها ریشه‌های درخت 700 ساله تاق‌بستان بیرون از خاک بود.


با آنکه یکی از اهداف مهم اجرای این پروژه، جلوگیری از نفوذ آب به تاق‌ها بود، اما هیچ اقدامی در این جهت صورت نگرفت.


با وجود تمام تغییرات ایجاد شده، این طرح نتوانست تاق‌بستان را جهانی کند!




[[ اما شاهکار اصلی برای نابود کردن تاق بستان را که باید در پروژه ای دید که با عداوت و جهالت و حماقت مسئولین مربوطه در آن زمان اجرا گردید ]]  


اداره اوقاف پروژه‌ای را برای نوسازی امام‌زاده ابراهیم که در روستای تاق‌بستان و پشت تاق‌های تاریخی تاق‌بستان قرار دارد، اجرا کرد.


 پروژه‌ای که مسئولان معتقد بودند موجب بهتر معرفی شدن تاق‌بستان می‌شود. اما با تغییر گنبد امام‏زاده و قرار دادن گنبد بلندتر، تاق‌بستان از ثبت جهانی باز ماند.

موضوعی که اگرچه سازمان میراث فرهنگی می‌گوید در حال رایزنی برای حل و فصل آن است، اما هنوز راه به جایی نبرده است.

منبع :
http://www.isna.ir/fa/news/94043016025/قصه-غم-انگیز-تاق-بستان-تصاویر 



  

توجه فرمودید ؟؟!


نوسازی امامزاده ابراهیم و ساختن گنبدی بلندتر برای بهتر معرفی شدن تاق‌بستان !؟


یعنی امامزاده ابراهیم که یکی از نوادگان امام موسی کاظم هست موجب بهتر معرفی شدن شاپور و اردشیر دوم ساسانی که ژولیان امپراتور روم را شکست داد و او را  به خاک مذلت و به زیر پا  انداخت میشود , ای خدا .......!

که نه تنها این امامزاده شوم و بد یمن سبب معروف شدن تاق بستان نشد بلکه چشمه های آنرا خشکاند و باعث نابودی و تخریب آن گردید...


 و باید بدانیم که این نا امامزاده ابراهیم آنها قلابی هست و شفا نمیدهد که هیچ بلکه چشم را کور میکند و از حدقه در می آورد ...!


 و اینچنین است که یک اثر برجسته تاریخی فدای گنبد یک امامزاده ای که نه پدر و مادرش معلوم است و نه سندیتی برای امام زاده بودنش وجود دارد , میگردد !

هیچ نظری موجود نیست: