چهارشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۳

سربلندی و افتخاری که نتیجه یک آموزش صحیح وتربیت مستمر میباشد

سربلندی و افتخاری که نتیجه یک آموزش صحیح  وتربیت مستمر میباشد 
                                ***  عکس های زیر در روزنامه های دیروز برزیل چاپ شده ... ***
عکس/رفتار آموزنده تماشاگران ژاپن در برزیل

بد ون شک تماشاگران ژاپنی یکی از بهترین تماشاگران جهان هستند و در همه جا با کارهایشان , مانند نظافت مکان و وسایل مورد استفاده خودشان , هم سبب تعجب میزبان  میگردند و هم دیگران را وادار به احترام و تائید و تصدیق تربیت درست خودشان میکنند.

اما نکته بسیار جالب در این اینجاست  که هیچکس حتی به فکرش خطور نمیکند که شاید این کارآنها  جنبه تظاهر و یا خودنمائی داشته باشد !
آیا تابحال شنیده اید که حتی یکنفر این کار آنها را کلاس گذاشتن یا تظاهرو خودنمائی بداند و تصور کند ؟

چرا که ژاپنی ها  با چنان جدیت و صداقتی کارشان را انجام میدهند که انگار وظیفه آنهاست بنابر این هیچ جای شک و  تردیدی از درستی کار خود  برای کسی باقی نمیگذارند.

واگر بخواهی آنها را متعجب کنی ,کافیست جلو بروی و از آنها بپرسی که چرا اینکار را انجام میدهند ؟

مطمئن باشد که اول صدائی مثل اااه از گلوی خود خارج میکنند و بعد حتما میخندند و صددرصد به شما پاسخ میدهند که :

چرا نکنیم ؟

باید تمیز کنیم چون از اینجا استفاده کردیم !!

         * * رفتار آموزنده تماشاگران ژاپنی در برزیل  **

عکس/رفتار آموزنده تماشاگران ژاپن در برزیل

وبا گفتن کلمه  باید , شما نیز مطمئن خواهید شد که ژاپنی ها  اینکار را یک وظیفه بی چون و چرا میدانند و آنرا قبول دارند و باور کرده اند.
و شما هم بدانید و باور کنید که تمام آنها بدون استثناء چنین باوری دارند و چنین کاری میکنند.

 اگر شما یک شخص ژاپنی را دیدید که چنین کاری نکرد,  در بیماری  و یا دیوانه بودن او شک نکنید , چرا ؟

به دلیل آنکه اینکار یعنی نظافت مکان و وسایل استفاده شده توسط آنها , ازبدو ورود ژاپنی ها  به مدرسه تا پایان دبیرستان , یکی از واجب ترین و با اهمیت ترین و و بارزترین نکات  سیستم آموزشی آنها محسوب میشود.

 و مربیان و آموزگاران در این مورد هیچگونه اهمال و قصوری نمیکنند و وکوتاهی شاگردان را در اینمورد به بهیچ وجه نمیبخشند و از آن نمیگذرند و چشم پوشی نمیکنند.

 و چنان در اینمورد سختگیری میکنند که اگر شاگردی  قصد فرار از کلاس را هم داشته باشد , اول نیمکت و وسایل خودش را جمع و جور و تمیز میکند و سپس فرار خواهد کرد!

و حتی کودکانی که بطور ناگهانی در مدرسه بیمار میشوند و تب میکنندو والدین آنها برای بردنشان به مدرسه می آیند نیز از این قاعده مستثنی نیستند , اول نظافت و جمع آوری بعد ...

اما چرا در ورزشگاه ها و استادیوم ها ژاپنی ها  این چنین هستند یک دلیل خاص دیگری هم دارد !

در مقطع تحصیلی دبیرستان ژاپن  , مسابقات ی بیس بال دبیرستانهای کل کشور از جذابیت و اهمیت خاصی برخوردار است و مسابقات آن که در مرداد ماه برگزار میشود بطور زنده از تلویزیون ملی ژاپن هر روزه تا پایان مسابقات پخش میگردد.

     

و آرزوی هر مدیر دبیرستانی این است که یکبار افتخار قهرمانی این مسابقات را بدست بیاورد.

پس به دانش آموزانی که عضو تیم بیس بال هستند توجه خاصی میکنند و سختگیری جدا و مخصوصی هم برای آنها دارند وبا کمال خشونت و جدیت  در حق شان اعمال میکنند!

درست قبل از شروع مسابقات ,  مدرسه برای آنها تبدیل به یک پادگان نظامی میشود و جالب اینجاست که همه اعضای تیم همانند سربازان موهایشان را با ماشین میزنند و کچل میکنند !!

و شاگردان و بازیکنان نیز با درد و اشک و گریه آنرا تحمل میکنند , چراکه هر ساله چند نفر از آنها توسط  مدیران و صاحبان تیم های لیگ حرفه ای بیس بال که تمام بازیهای آنها را بدقت تحت نظر دارند , با قیمتهای نجومی خریداری میشوند و یکراست وارد دنیای ورزش حرفه ای و هنر و شهرت و ثروت میشوند.

اما تنها این شاگردان مشمول حال و هوای این مسابقات  نیستند بلکه تمام همکلاسی های  آنها دختر و پسر موظف هستند که هفته ای چند بار در سر تمرینات آنها حاضر  شوند و تیم خودشان را با تمام نیرو تا پایان بازی بدون وقفه تشویق کنند که  این تمرینی برای تشویق کردن تیمشان در زمان مسابقات اصلی  آنهاست .

  

و پس از پایان تمرینات همگی دانش آموزان و بازیکنان  بدون استثناء موظف به نظافت و تمیز کردن سالن و یا استادیوم محل تمرین میباشند.

 بنابر این رفتار سوای وظیفه  , برای آنها تبدیل به یک عادت  هم میشود و محسوب  میگردد...

 و اینجاست که آثار و نتیجه  یک نکته بظاهر کوچک آموزشی , میتواند سبب احترام و سربلندی یک کشور و مردمش در جهان شود .

که  بی تردید آنرا مدیون اعمال و اجرای یک  آموزش صحیح  وتربیت مستمر و اساسی  هستند  .

حالا در مدارس ما آخوند ها میروند به بچه ها احادیث و روایات  عهد هزار و سیصد و تیرکمون  زمان یثرب و حجاز را آموزش میدهند!!

              احترام گذاشتن به تیم مقابل قبل از شروع بازی...

     

هیچ نظری موجود نیست: