شنبه، آبان ۱۷، ۱۳۹۳

فرق بین اعتقاد به دین و باور خرافات چیست ؟

      فرق بین اعتقاد به دین و باور خرافات چیست ؟


 

افراد یک جامعه زمانیکه دچار مشکلاتی میشوند که  قواعد  و شرایط و امکانات موجود پاسخگو مشکلات آنها نیست ، بین ترس وامید سرگردان شده وسخت زود باور می‌شوند و هنگامیکه افراد آن جامعه احساس ‌کنند که نمی‌توانند برای زندگی خود ( که ازآن راضی نیستند ) کاری یا تغییری انجام دهند , ناچار به افکار و عقاید خرافی متوسل می‌شوند.

یکی از بزرگترین معضلاتی که جامعه کنونی ایران نیز در چنگ آن اسیر است و از آن رنج میبرد وهزینه گزافی هم بابت آن میپردازد همین شیوع خرافات در سطح جامعه و آمیختن آن  با عقاید دینی و مذهبی شان میباشد .

متاسفانه بسیاری از آنها حتی تفاوت بین عقاید مذهبی خودشان و خرافات را هم نمیدانند و بعلت نا آگاهی و نادانی از آن  خرافات همانند باورهای دینی دفاع میکنند و یا از ترس نداشتن جایگزینی برای آنها راضی به ترک آن نمیشوند و بسیاری نیز مخالفت و یا رد آن را بنوعی گناه میدانند .
 
شاید اگر به معانی واژه ها و کلمات زیر کمی دقت کنیم , بتوانیم  بسادگی تفاوت آنها را دریابیم تا بفهمیم که ما انسانی مذهبی و متدین هستیم یا موجودی اسیر شده در چنگ خرافات و توهمات و خیال ....  ؛

چون بسیاری از ما اجرای مراسم و شعائر خرافی را همان تدین و دینداری میدانند ابتدا به معنی و تعبیر دین دقت کنیم :
 

دين :
مجموعه اي از نظامهاي فرهنگي، اعتقادي و جهان بيني هايي  است كه با ايجاد نمادهايي، انسان را به ارزشهاي روحاني و به ارزشهاي معنوي ارتباط مي دهد.

(( با این تعبیر آیا بر سر و سینه زدن و سگ شدن و گل بر سر و تن مالیدن و همچون کرم بخود لولیدن و پیچیدن و سرو کله را با قمه شکافتن , دارای ارزش معنوی هست و آدم را به روحانیت ومعرفت میرساند ؟ ))

 
ایمان : 
باوری استوار و مستقل از خرد یا تجربه، به نوعی ایده است.
 
خِرَد :
داشتن دانش، فهم، تجربه و بصیرت اکتسابی و نیز فهم ذاتی به همراه قابلیت بکار بستن آنهاست.
 


وِجْدان :
به نیروی درونی هر فرد که خوب و بد  , کردار را به وسیلهٔ آن درک می‌کند.



اعتقاد :
حالتی که ما چیزی را راست و درست می‌دانیم , یا یقین داشتن بر درستی یا نادرستی عقیده ای که باور کرده ایم .
 
خرافات :
اعتقاد غیرمنطقی به تأثیر امور ماورای طبیعه در زندگی و یا در رفع مشکلات و سختی ها  که  بر خلاف عقل و علم و ناهماهنگ با تجارب شهودی در امور طبیعی است.

توهم :
درک اشتباه یکی از حواس ۵ گانه است که در اثر فقدان یک محرک خارجی مربوط به آن حس بوجود می‌آید و توسط شخص اشتباها  درک می‌شود.
 

اینک بسیاری از عقاید و مراسم بی اساس و بیهوده
و پوچ  و نادرست همچون میراثی  شوم و مخرب از جهل و ناآگاهی پدران و مادرانمان برای ما بجای  مانده و ما وارث آن میباشیم , اما بیائیم ما این  خرافات و جهل را تبدیل به میراثی برای نسل آینده و فرزندان خودمان نکنیم و به آنها انتقال ندهیم .

 تا شاهد نابودی و بدبختی و بیهودگی  و تلف شدن 
عمر آنها نباشیم و از دیدن آن رنج نبریم .

 




هیچ نظری موجود نیست: