دوشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۹۳

حرکتی بسیار زیبا و درخور توجه از بزرگان شهرستان لردگان

                 حرکتی بسیار زیبا و درخور توجه از بزرگان شهرستان لردگان

   

درود بر تمام عشایر ایرانی 

                  درود بر همه بزرگان ایل بختیاری 
 
200 نفر از بزرگان وسران طوایف  و ریش سفیدان دهستان ارمند در بخش مرکزی شهرستان لردگان ,  برای ترک و ریشه کن کردن برخی آداب و رسوم نامناسب که باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه می شود با یکدیگر هم قسم شدند.

آنها  توماری در خصوص حذف برخی رسوم نامناسب که بعضا در این دهستان انجام می شود، را امضا و کسانی را که این رسوم غلط را تداوم دهند، نفرین کردند.




بر اساس این سوگندنامه،

حفاظت از جنگل ها و منابع خدادادی ,

و جلوگیری و از هرگونه قطع درخت،

کاهش ساعات مراسم عزاداری اموات برای رفاه مردم

و فراهم سازی شرایط ازدواج آسان برای جوانان

و پرهیز از هزینه های گزاف در عروسی ها

و ممنوعیت استفاده از سلاح و مهمات

و استعمال هرگونه موادمخدر در مجالس شادی،

عروسی و عزا ممنوع شده است.


همچنین بر اساس این تومار بزرگان و ریش سفیدان باید در جهت رفع اختلافات تلاش کنند و از دامن زدن به آن جلوگیری نمایند .


همچنین به ابتکار ناحیه مقاومت سپاه لردگان بر اساس این سوگندنامه، استفاده از رسانه های دشمن از جمله ماهواره ممنوع بوده و مردم چنانچه تجهیزات ماهواره دارند به صورت داوطلبانه به سپاه شهرستان تحویل و یک عدد دستگاه گیرنده دیجیتال تحویل می گیرند.( اعمال کردند !)

چقدر زیبا و امیدوار کننده است که بزرگان و ریش سفیدان پا پیش میگذارند و بزرگتری میکنند.

چقدر خب و آموزنده است که کهنسالان بجای نشستن و افسوس خوردن بر جوانی رفته و یا آب شدن و پژمردن در گوشه  خانه یا آسایشگاه سالمندان
با هم سوگند بخورند که از طبیعت و از درختان و آب پاسداری کنند و اهمیت و ارزش آنها را به کودکان بیاموزند و برای  راحتی و آسایش مردم از ساعات عزاداری و ماتم کم کنند و در راه دوستی و آشتی دادن اهالی بکوشند و تلاش کنند.

 و همچنین برای حفظ  و نگهداری جانوران بیگناه  و کمیاب , حمل و استفاده از  اسلحه و مهمات را ممنوع کنند.

 نکته بسیار انسانی و خردمندانه دیگر آن است که از استعمال هرگونه مواد مخدر و دخانیات در مجالس جلوگیری کنند...

 و برای عینیت یافتن این اهداف پاک و انسانی را با یکدیگر هم قسم شوند و و در راه استقرار و استمرار و نهادینه شدن این کردارهای نیک و پسندیده با یکدیگر سوگند بخورند و کسانی را که بخواهند آنرا زیر پا بگذارند و به اجرا و رعایت این اهداف پشت کنند و به آن احترام نگذارند را  به بدترین عقوبت که همانا نفرین نیاکان باشد تهدید و در صورت انجام آن بدان دچار و  گرفتار کنند .

          

    رفتار پسندیده و خردمندانه و درست همین است.  

در داستانها و افسانه های کهن ایرانی نیز خوانده ایم و آمده که در زمانهای دور و در هنگام  دشواری و ناچاری این بزرگان و ریش سپیدان بودند که در حل مشکلات  و برطرف کردن دشمنی ها و کدورت ها و حفظ و پاسداری و نگهبانی از داشته ها پیش قدم بودند و با کوله باری از  تجربیات خودشان به جوانان زورمند ولی بی تجربه یاری میرساندند و روش درست و برخورد مناسب را به آنها می آموختند و راه را برای آنها باز میکردند.

این حرکت و رفتار زیبا و خردمندانه را به فال نیک میگیریم و امید به آن داریم که دیگر بزرگان و کهنسالان و ریش سپیدان جای جای این کهن دیار از این رفتار سرمشق بگیرند و جایگاه اصلی خویش را باز شناسند و مردم و جوانان را از تجربه ها و روش ها و اندرزهای نیک خود بی بهره نگذارند .//   


 
 

هیچ نظری موجود نیست: