چهارشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۲

ابوعلی سینا و پروژه مسکن مهر و مسئولین و متقاضیان آن

ابوعلی سینا و پروژه مسکن مهر و مسئولین و متقاضیان آن 



نزدیک به هزار سال پیش ابو علی سینا پزشک , شاعر و فیلسوف بزرگ ایرانی , به هموطنان خودش در رابطه با خرید خانه و انتخاب محل سکونت توصیه هائی نموده و نکاتی را گوشزد کرده است :

توصیه‌های ابن سینا برای خرید خانه مناسب  

 
 
ابوعلی سینا در کتاب قانون، مشخصات محل زندگی را ذکر می کند و می نویسد:

وقتی کسی جایی سکونتی برمی گزیند باید کیفیت خاک، پستی و بلندی زمین، باز بودن فضا، پوشش گیاهی، آب و گوهر (کیفیت) آن، کمی یا زیادی آب، بادگیر بودن یا گود بودن محل سکونت را بررسی کند.
 
همچنین بادهایی که در منطقه می‌وزد را بشناسد که آیا سالم است یا نه و نیز نقاط مجاور محل سکونت مانند دریا، مسیل‌ها، کوه‌ها و کان‌ها (معادن)، وجود درختان، گورستان‌ها، مواد بدبو (محل دفن زباله و …) را مورد تحقیق قرار دهد چرا که همه این موارد در مزاج هوا موثرند و تاثیراتی بر بدن دارند.

در ضمن باید از تندرستی و بیماری مردم آن منطقه باخبر باشد که تا چه حد نیرومندند، اشتهاء و هضمشان چه اندازه است و بیشتر چه غذاهایی می‌خورند و بداند که آب‌های منطقه از آب‌راه‌های باریک می‌آید یا کانال‌های وسیع (که در کیفیت آب موثر است) و مردم آنجا به چه نوع بیماری‌هایی خو گرفته‌اند (اپیدمی است).
 
پنجره‌ها و درهای محل سکونت باید شرقی شمالی باشد، به ورود بادهای شرقی به داخل خانه اهمیت داده شود، آفتاب باید همه جای خانه را فرابگیرد زیرا آفتاب هوا را صاف و مساعد می‌کند.
 
بهتر آن است که محل سکونت در نزدیکی آب‌های گوارا، روان و پاکیزه که در زمستان سرد و در تابستان گرم‌اند باشد، آب‌های زیرزمینی که در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند به خوبی آب‌های مذکور نمی‌باشد. (کتاب قانون، صفحه ۳۳۶)


 
 
(( ٢٠ سامانی تاجیکستان در بزرگداشت پور سینا !))
 
به نظر شما اگرابوعلی سینا امروز زنده بود و پروژه مسکن مهر را میدید و از نزدیک ساخت و ساز و مشخصات مکانی و جغرافیائی آنرا مشاهده مینمود و به رفتار و کارکرد مدیران و مسئولین و سازندگان آن دقت میکرد و به بدبختی مردم برای ثبت نام و پرداخت وام و گرفتاری آنها بخاطر تغییر قیمت ها و مشکلات مربوط به آن و گفتار های ضد و نقیض و سرگردانی مردم برای داشتن یک سرپناه , آگاه میشد و آنرا حضورا مشاهده میکرد ........
 
 
 
با توجه به مشاهداتش , چه توصیه هائی به مردم در باب خرید خانه میکرد و چه نکاتی را به آنها گوشزد مینمود؟ 
 
[[ البته چون دوست نداریم که پور سینا سر و کارش به دادگاه و زندان اوین بیفتد , توقعی برای اندرز دادنش  به مسئولین نه چندان محترم , نداریم . چون اگر قرار بود بفهمند بی پند اندرز ابن سینا هم میفهمیدند .......]]
 
 
 

هیچ نظری موجود نیست: