پنجشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۱

جهان پیش از این‌ها به پایان رسیده است

جهان پیش از این‌ها به پایان رسیده است

این‌که قهوه قجری درست کنیم و یک عالمه پیشرفت دست و پا کنیم تا با مدرن‌ترین امکانات، دشمن فرضی‌مان را هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از روی زمین محو کنیم؛ آخر چه فاجعه‌ دیگری مانده که ما نکرده باشیم و منتظر باشیم با وقوعش جهان به پایان برسد؟ نه، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ جهان تمام نمی‌شود.
جهان پیش از این‌ها به پایان رسیده است

                                           مجتبا پورمحسن                       
آیا جهان ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به پایان می‌رسد؟
یا آن‌طور که این روزها دوروبری‌هایمان از ما می‌پرسند، شب چله امسال جهان تمام می‌شود؟
نه، تمام نمی‌شود. چون تمام شده است.

باور کنید نه دارم شعر می‌گویم نه کسی را سر کار گذاشته‌ام.

جهان به پایان رسیده، کی؟

خیلی وقت است، آخرین بار همین روز شنبه که یک آدم - دقیقاً یک آدم دو سر و دو گوش و دوپا- به روی دانش‌آموزان یک مدرسه در ایالت کنتیکت آمریکا اسلحه کشید‌ و ۲۰ دانش‌آموز و هفت بزرگسال را به رگبار گرفت و کشت. کدام نا انسان را در جهان طبیعت سراغ دارید که چنین کاری بکند؟

تردید دارم که انسان غارنشین و نامتمدن با همنوعانش چنین کرده باشد. اصلاً هر جوری جهان را دوره کنیم هیچ کجایش در هیچ زمانی چنین قاعده‌ای که نبوده هیچ، استثنائی هم در کار نبوده.

حادثه مدرسه سندی‌باک اولین حادثه از این دست بوده؟

نه، البته که نه! از وقتی بشر دوپا به عقل اتکا کرد، هرازچندگاهی در هر گوشه‌ این کره‌ خاکی یک نفر عقل‌اش را از دست داد و حادثه‌ای تلخ را رقم زد که قرار نبود در هیچ کجای منظومه‌ شمسی رخ دهد. نه، تقصیرها را گردن عقل نیندازیم. ما - آدم‌ها- در فرآیندی کاملاً حساب شده و نه خلق‌‌الساعه، جهان را به پایان رساندیم.

روزی که شیر را درنده‌ترین جاندار روی زمین نامیدیم، شیری که فقط به اندازه گرسنگی‌ همان لحظه‌اش می‌درد و عقلی ندارد که با توسل به آن، برای گرسنگی روزهای بعد هم «آینده‌نگری» کند و آن‌قدر بدرد و بدرد تا جهان تمام شود.

 می‌گویند طبق پیش‌بینی نوستراداموس و چه می‌دانم تقویم قوم مایا، ۲۱ دسامبر جهان به پایان می‌رسد و ما با خنده وحشت‌مان را پنهان می‌کنیم، اگر جهان تمام شود چه؟
 
مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

همان قوم مایا می‌گویند اتفاق‌های ناگواری خواهد افتاد؟

چه اتفاقاتی؟

بالاتر از جنگ‌های خونین و نابرابری که در هرگوشه از جهان شاهدیم؟

بدتر از فقری که جهان را فرا گرفته؟
 
ناگوارتر از آن‌چه ما کرده‌ایم؟

این‌که ما هواپیما ساختیم و بعد یک عالمه آدم را فرستادیم بالا و «نقص فنی» پودرمان کرد، این‌که تایتانیک ساختیم تا اقیانوس را از میان برداریم و صدها نفر در غریب‌ترین نقطه‌ دنیا بمیرند، این‌که رولت روسی بازی کنیم و ماشه بچکانیم روی شقیقه‌ همدیگر، این‌که قهوه قجری درست کنیم و یک عالمه پیشرفت دست و پا کنیم تا با مدرن‌ترین امکانات دشمن فرضی‌مان را هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از روی زمین محو کنیم؛ آخر چه فاجعه‌ دیگری مانده که ما نکرده باشیم و منتظر باشیم با وقوعش جهان به پایان برسد؟

نه، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ جهان تمام نمی‌شود.

حالا مردم قوم مایا یک چیزی گفته‌اند، تقویم‌شان تمام می‌شود؟

 تقویم ما خیلی وقت است تمام شده، جهان از مدت‌ها پیش تمام شده است، این پیشگویی نیست، روایت گذشته است.

هیچ نظری موجود نیست: