دوشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۹۲

مغز افراد مذهبی سالم تر نیست بلکه آکبند تر است

مغز افراد مذهبی سالم تر نیست بلکه آکبند تر است



سایت الف در خبری :

]] نتایج یک تحقیق مقایسه ای در دو ایالت آمریکا که با همکاری مجید فتوحی
استاد ایرانی دانشکده پزشکی هاروارد انجام گرفته است نشان داد که افراد مذهبی
از سلامت مغزی بیشتری نسبت به افراد غیرمذهبی برخوردارند. ]]

http://alef.ir/vdcfc1d0xw6dyca.igiw.html?219880 

هر چند صحت و سقم مطلب فوق قابل تردید است اما باید خدمت کسانیکه حتی در رویاها و تصورات خود چنین چیزی را باور دارند باید بگویم که :

صددرصد در اشتباه هستند و این یک کژفهمی تمام است و به چند دلیل این را براحتی میتوان اثبات کرد .

اول دلیل آقای مجید فتوحی را ببینیم و بخوانیم :


[[ مجید فتوحی بنیانگذار و مدیر بخش پزشکی مرکز «نورو اکسپند» و استاد دانشکده پزشکی هاروارد که مشاور پروژه ذهن زیبا در آمریکا است نیز استرس را یکی از بدترین قاتلان سلول های مغزی می داند. وی با بیان اینکه استرس، سطح کورتیزول در مغز را افزایش می دهد، اظهار داشت: یکی از راههای کاهش سطح استرس، نماز و مناجات است زیرا مناجات به انسان، حس آرامش خاطر و آسودگی می دهد. این پژوهشگر ایرانی تاکید کرد: عنصر اجتماعی حضور در مراسم های مذهبی نیز با سلامت مغز در ارتباط است. ]]

در مورد حس آرامش با خواندن نماز عجالتا حق را به استاد میدهیم اما ....

کل خواندن نمازها  فکر نمیکنم چیزی بیشتر از یکساعت طول بکشد , حالا با احتساب نیم ساعت کیفور بودن از اقامه نماز و نیم ساعت دیگر برای نعشه شدن بعد نماز هم به آن اضافه کنیم میشود دوساعت و اگر در طی ٢٤ ساعت , ١٦ ساعت را برای بیداری و فعالیت در نظر بگیریم و این دوساعت را از آن کم کنیم , باقیمانده میشود ١٤ ساعت و چون یک انسان مذهبی همیشه در خوف و هراس از خدا و آتش جهنم و ترس از گناه و شب اول قبر و دیدن عزرائیل و شک های بین نماز و باطل شدن وضو و تحمل گرسنگی در ماه رمضان و بهم خوردن خواب و خوراک و وووو ....

                           

که همه اینها بدون شک استرس زا هست  و سبب نگرانی افراد مذهبی میباشد.

بنابراین آنها در طی روز بیشتر از افراد غیر مذهبی دچار ترس و نگرانی و استرس میباشند پس سطح کورتیزول مغز آنها بشدت افزایش مییابد و بسیار بالاتر از سطح افراد غیر مذهبی که این دغدغه های خاطر را ندارند و از آن مبرا هستند , میباشد.

 و باید قبول کنیم که یک فرد غیر مذهبی بدون اعتقاد به این حرفها بسیار راحت تر و ریلکس تر از افراد مذهبی روزشان را شب میکنند .


[[ در ضمن افراد مذهبی حتی در خواب هم از دست این ترس و نگرانی و استرس
 در امان نیستند و با دیدن خوابهای هشل هفت از فرو کردن مار غاشیه به ما تحت خودشان هراسان و عرق کرده از خواب میپرند ]]

انجام مراسم مذهبی که ایشان فرمودند , فقط دیدن عکس های مراسم قمه زنی وخاک بر سری کافیست که یک انسان سالم و آرام را دچار حمله عصبی  و هیستریک کند , چه رسد که کسی خودش مرتکب چنین حماقتی شود .


و میدانیم که ازدحام و شلوغی و سرو صدای بیش از حد در مراسم های مذهبی نیز بسیار استرس زا و ترس آور است و درست زمانی که یک فرد مذهبی با زنجیر و سینه و قمه و غیره مشغول زدن خودش میباشد , یک فرد غیر مذهبی یا رفتن به شمال به خاطر فرار از این مراسم در ساحل دریا ویا سکوت دلپذیر کوهستان بسیار آرامتر و کم استرس تر از فرد مذهبی میباشد.


                 

بنابرین این ادعای ایشان هم خیالی پوچ و توخالی و بدور از عقل و منطق میباشد.
و از همه مهمتر اینکه یک فرد مذهبی همیشه در نگرانی بیخود بودن این مراسم و شعائر و بیهوده بودنش و یا مورد قبول قرار گرفتن آنها میباشد و هست , ولی یک فرد غیر مذهبی چون بیخیال همه این حرفهاست و نیازی به این قبول و رد و گناه و صواب آن نیست این فکرهای استرس زا را ندارد و بسیار راحت تر میباشد .
و اگر از نظر فعالیت مغزی هم حساب کنیم , تکرار یک حرکت و گفتار یک مطلب تکراری انهم چند نوبت و هرروزه  که بنابر عادت میباشد , هیچ کمکی به سلامت مغز نمیکند.
 
پس به جناب استاد و آن آمریکائی های احمقی که با وی همکاری میکنند میگویم که : بروید که خدا شفایتان بدهد و مرده شور آن دانشگاه  را ببرند که چنین کسی استاد آن نباشد . و پروژه ذهن زیبا را با مشاوره چنین افرادی تبدیل به مغز کثیف و ذهن مسموم نکنید . تمام //

هیچ نظری موجود نیست: