شنبه، اسفند ۲۴، ۱۳۹۲

رضا شاه بزرگ و پل ورسک وارزش جان یک ایرانی

رضا شاه بزرگ و پل ورسک وارزش جان یک ایرانی

 

بنا ها و ساختمان ها و پلها و تونل ها و ...که در دوره رضا شاه ساخته شده  را باید جز بهترین و مستحکم ترین و اصولی ترین ها کارهای انجام شده بعد از دوران شاه عباس بدانیم.

و این خود نشانگر سرپرستی و نظارت و مدیریت درست رضا شاه  و کار کردن مخلصانه و با هدف و جدی و صادقانه  کارگران آن دوران میباشد.

 گواه بر این مدعا پابرجا ماندن آنها پس از هفت دهه  ولی  از بین رفتن و تخریب  پلها و بناهای ساخته شده در دوره شاه و جمهوری اسلامی بر اثر  باران و سیل و بلایای طبیعی میباشد.


پل ورسک که یکی از شاهکارهای پل سازی جهان است و تماما از چوب ساخته

شده و هیچ فلزی در آن بکار نرفته است و هنوز روزی چند مرتبه قطار از روی آن میگذرد و تردد میکند نیز مرهون همت رضا شاه و غیرت و تلاش کارگران و ایرانیان آنزمان است .



اما , 


 گفته میشود در زمان افتتاح این پل  , رضا شاه  آخرین میزان ظرفیت  پل ورسک را  از سر مهندس اتریشی آن سوال میکند و سر مهندس اتریشی هم  وزن قطار و وزن حد اکثری بار آن را بعنوان   ظرفیت نهایی به رضا شاه اعلام میکند .

به دستور رضا شاه قطاری با حد اکثربارو  بنابه گفته سر مهندس اتریشی با ظرفیت نهائی آماده میکنند تا برای اولین بار از روی پل بگذرد و آن را افتتاح کند.




و درست زمانی که طبق دستور قطار آماده حرکت بود , رضا شاه به سر مهندس اتریشی دستور میدهد که به زیر پل برود و تا عبور قطار از روی پل در آنجا بماند ( بنابر برخی گفته ها سرمهندس و خانواده اش ) !


زمانیکه از وی دلیل این کار را میپرسند , رضا شاه میگوید :


میخواهم که اگر این پل خراب شد اول بر سر او که مسئول و سر مهندسش بود خراب شود و او کشته شود بعد یک ایرانی ...
 
پیداست که حتی در آنزمان برای رضا شاه جان یک ایرانی خواه بیکار , خواه بقال , خواه کارگر و خواه بیسواد ,  از جان یک سرمهندس تحصیلکرده اتریشی ارزشش بیشتر بوده و به آن بیشتر بها میداد.



        ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   

هیچ نظری موجود نیست: