چهارشنبه، آبان ۱۵، ۱۳۹۲

برپائی مراسم عزاداری در ایام محرم وعلت تکرار آن توسط ایرانیان

 برپائی مراسم عزاداری در ایام محرم وعلت  تکرار آن توسط ایرانیان

               


وجود مراسم و حرکات جمعی و همگانی و تشریک مساعی در کاری مشترک برای یک جامعه لازم و ضروری و حیاتی میباشد.

 واز دیرباز  بزرگان و متفکران هر جامعه ای با شناخت خلق و خوی مردم وآگاهی و  درک  میزان اهمیت آن در همبستگی ولزوم  ایجاد شادی و نشاط و صمیمیت در میان افراد قبیله و جامعه خودشان و با برپائی  جشن ها و برگزاری آن به این  خواسته پاسخ دادند. 

واین جشن ها  با گذشت زمان  بشکل یک سنت درآمده وجز فرهنگ آنها شده و یکی از رسوم ملی هر مملکتی محسوب میگردد که  مردم هر کشوری هر ساله با دقت و اهمیت و حساسیت در برپائی و برگزار کردن هر چه باشکوه تر آن میکوشند.

ولی  فکر میکنم تنها در ایران است که برخلاف همه جا بجای برپائی جشن و رقص و آواز و شادی ,  عزاداری و زنجیر زنی و نوحه خوانی و گریه کردن و اشک ریختن و غم خوردن مرسوم و متداول گشته  است .

            //      

و چون این رسم و واکنش با عقاید  مذهبی و اعتقادی و دینی عجین شده شکل گرفته , خرده گرفتن به آن و یا درخواست برای تغییر دادنش حتی باارائه  دلایل منطقی و عقلی و کاملا علمی هم بسیار مشکل و خطرناک میباشد  وفعلا محال
بنظر میرسد.  

 در حال حاضر برای ما ایرانی ها دهه محرم و مراسم عزاداری و برپائی هیات وحاشیه هایش  بیشتر از جنبه دینی و مذهبی آن , حضور آزادانه  و بدون دعوت در یک مراسم  اجتماعی انهم بدون رعایت تشریفات و بی اهمیت بودن شغل و طبقه و جایگاه اجتماعی دارای کشش بسیاری هست واز جذابیت خاصی برخوردار است . 

                                                     
  

در جامعه ای بسته , آزادی حضور در  یک حرکت گروهی و همگانی ومهیا بودن مکانی برای ایجاد روابط تازه و امکان نمایش توانائی های شخصی  و خودنمائی آنهم درزمان و ساعاتی که بر خلاف روزهای عادی دیگرهست  و بازخواستی به دنبال نداشته باشد  , برای  همگان مخصوصا جوانان و زنان که  محدودیت هایی دارند بسیار پر کشش و خیلی  جالب است وبرایشان  نعمتی به حساب می آید.

                     

و حتی اگرهمگان آگاه شوند و بدانند که  بنوعی برپائی این مراسم  ابزاری برای کنترل و ایجاد محدودیت های بیشتری از جانب حکام در روزهای دیگر سال هست و برگزاری آن تنها  برای قشر خاصی منفعت و استفاده دارد و آزادی محدود در  آن ایام نیز  صدقه رعایت در تکرارکردن  آن میباشد.

           

 بازهم بعلت نداشتن جایگزینی برای آن و نداشتن هیچ محدودیتی در این زمینه , بطور خودخواسته آنرا برپا میدارند و همان حرکات را انجام میدهند و در متنوع کردن مراسم  برای جالبتر شدن آن , از هیچ حرکت ابلهانه و احمقانه ای شرم و ابائی ندارند.

 حرکاتی همچون:

 گل مالیدن بر سر و کله و لباس ها... 

 و یا زنجیر بستن به خودشان و صدای سگ در آوردن...

و یا بر سر و کله خود قمه زدن...

و جدیدا به اسب و حیوانات متوسل شدن .......... 

     
    
   
 

هیچ نظری موجود نیست: