یکشنبه، بهمن ۰۵، ۱۳۹۳

برای آقای عباس میلانی ١٥ سال تحقیق و زحمت لازم بود تا بداند ...

برای آقای عباس میلانی ١٥ سال تحقیق و زحمت لازم بود تا بداند ...

 

 برنامه " به عبارت دیگر "  BBC فارسی ( تاریخ 13 ژانویهٔ 2015 ) را که جناب آقای عباس میلانی ، نویسنده و مورخ و مدیر گروه ایرانشناسی دانشگاه استنفورد و مولف کتابهای " معمای هویدا "  و " نگاهی به شاه " ( که به گفته خودشان چکیده و عصاره تمام تلاش ها و نتیجه ٢٠  ساله تحقیقات و پژوهش ایشان میباشد) , مهمان آن برنامه بود را نگاه میکردم .                  

تمام برنامه و کلیه پرسشها و پاسخ ها شنیدنی و جالب و درخور توجه و تفکر است اما پرسش آخر مجری برنامه بسیار شنیدنی و پاسخ آقای عباس میلانی بسیار شنیدنی تر میباشد.


مجری برنامه در دقایق آخر برنامه از آقای میلانی میپرسد :

- شما یک زمانی میخواستید شاه را سرنگون بکنید , حالا ١٥ سال وقت صرف کردید و کتاب " نگاهی به شاه " را نوشتید و تحقیقات بسیار مفصلی بیش از هر کس دیگری نسبت به شاه کردید , حالا , شاهی که شما معرفی کردید در کتابتان , به دید خودتان  چه تفاوتی دارد با آن شاهی که قبلا میشناختید ؟

و پاسخ بسیار صادقانه آقای عباس میلانی نویسنده کتاب " نگاهی به شاه " واقعا شنیدنی است :

- شاهی که من قبلا به عنوان اپوزیسیون میشناختم یک موجود مقوائی بود , یک آدم یک بعدی بود , کاراکتری بود از افسانه های کودکانه که درش یا دیو هستند و یا فرشته و شاه دیو افسانه ما بود , ولی شاه فعلی یک کاراکتر تاریخی هست و دستاوردهای بسیار مهمی دارد , ضعف های بسیار اساسی دارد و پیچیدگی ها و سایه روشن ها دارد , انسان است نه یک مقوای ایدئولوژیک ...


                   


 با شنیدن این پاسخ به فکر فرو رفتم  و با خودم فکر کردم که ؛

برای جناب آقای عباس میلانی این محقق و پژوهشگر ارزنده و کوشا ١٥ سال تلاش و زحمت تحقیق و جمع آوری شصت هزار صفحه سند طبقه بندی شده آمریکا و بریتانیا و فرانسه و آلمان و چهارده جلد سخنرانی های شاه و هزاران صفحه از تاریخ شفاهی لازم بود تا بداند و بفهمد که محمد رضا شاه پهلوی نیز یک انسان بود ...!

برای آقای عباس میلانی ١٥ سال تحقیق و زحمت لازم بود تا بداند و بفهمد که شاه هم یک انسان بود مانند انسانهای دیگرنه یک دیو مقوائی افسانه دوران دانشجوئی و جوانی ( کودکی ) , یک شاه با دستاورد هائی مهم و ضعف های اساسی با همان پیچیدگی ها و سایه روشن ها که بدون شک قسمتی از تاریخ چندین هزار ساله این کشور است ,
اما درک این حقیقت برای دیگران نیاز به چند سال تحقیق و تلاش و خواندن و زحمت دارد تا آنها هم  بدانند و بفهمند که محمد رضا شاه پهلوی نیز یک انسان بود , نه یک دیو افسانه های کودکی و نه یک مقوای ایدئولوژیک ؟ 
 
برای دیدن برنامه میتوانید به آدرس فوق مراجعه کنید:

   https://www.youtube.com/watch?v=E5BgM3dYtrI  

             

 

هیچ نظری موجود نیست: