دوشنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۴

قومیت عربی یا ملیت ایرانی ؟!

                                قومیت عربی یا  ملیت ایرانی ؟!

「‫قومیت گرایی عربی‬‎」の画像検索結果


در چند روز گذشته بخاطر اتفاق فرودگاه جده و رفتار غیر انسانی و پلید ماموران عربستانی با دو نوجوان ایرانی,  شاهد واکنش های مختلفی از تمام اقشار مردم ایران بودیم که گاه این واکنش ها برای نشان دادن انزجار و تنفر از بی حرمتی متجاوزین با افراط و همراه با توهین نژادی به اعراب بود .

 با توجه به سوابق دشمنی و بد رفتاری اعراب عربستان و دیگر کشورهای عربی در جنگ هشت ساله و کمکهای بی دریغ همین کشورها به دشمن و تلاش این کشورها برای تغییر نام خلیج پارس و ادعای مالکیت بر جزایر سه گانه همیشه ایرانی و تحقیر نژادی مسافرین و زائرین ایرانی اینگونه واکنش ها امری  بدیهی و سابقه دار و قدیمی میباشد .

「‫قومیت گرایی عربی‬‎」の画像検索結果

اما با تعجب فراوان با اینکه همه میدانند مخاطب آنها اعراب عربستان و حجاز میباشند ناگهان  با مخالفت و واکنشهای شدیدی از برخی از کسانیکه مدعی هستند اهل شهرهای استانهای جنوبی ایران میباشند و خود را از اهالی اهواز و خوزستان معرفی میکردند , مواجه شد که گاه با درگیری و مجادله های تندی نیز همراه بود ! 

و در حالیکه اعراب مستقیما با گفتن و نام بردن عجم و یا الایرانی به ما توهین میکنند این افراد ناراحت بودند که چرا به اعراب که ما هم جزئی از آنها میباشیم توهین میکنید ؟!!

و بجای آنکه به تقبیح کار ماموران عربستانی که از همان مردم عرب میباشند بپردازند و از حیثیت و آبروی ایرانی دفاع کنند با ایرانیانی که بر احساسات و خشم و تنفر خودشان مسلط نبودند مشغول بگو مگو و مجادله و ....شدند .

و نکته بسیار جالب در این بود که این افراد خودشان را عرب ایرانی یا ایرانی های عرب معرفی میکردند !!

و در هر جا که به نفعشان بود از اقوام عرب و هر کجا که مصلحت حکم میکرد ایرانی میشدند !؟

 که من هنوز حیرانم که یک ایرانی چگونه میتواند در ایران بدنیا بیاید و در ایران زندگی کند و صاحب شناسنامه و گذرنامه ایرانی باشد ولی عرب باشد و خود را عرب بداند و بنامد ؟!!

و یا یک عرب چطور ممکن است که در ایران بدنیا بیاید و در ایران زندگی کند ولی ایرانی نباشد ؟؟!

مگر ما چینی ایرانی و ژاپنی ایرانی و انگلیسی ایرانی و تورک ایرانی و آلمانی ایرانی داریم که عرب ایرانی داشته باشیم ؟

و اگر این افراد عرب هستند که چرا در ایران زندگی میکنند و هستند ؟

و اگر ایرانی هستند پس چرا ادعا میکنند که عرب هستیم ؟

و سپس خودشان با این فرق گذاشتن و دوری جستن و تافته جدا بافته شدن و تفاوت قائل شدن میان خودشان با مردم ایران , مدعی هستند که مورد تبعیض نژادی از جانب فارس ها و ایرانیان قرار گرفتند و آنها حقشان را پایمال میکنند و به آنها نمیدهند !!

 「‫قومیت گرایی عربی‬‎」の画像検索結果            「‫قومیت گرایی عربی‬‎」の画像検索結果

که پنداری این آقایان مطمئن هستند که بصورت علنی و حاشا تمام حق مردم استان خوزستان  , همراه با گل و شیرینی تقدیم مردم استان فارس و دیگر استانها میگردد !
و یا حقشان را به شکل و تریاک و مواد به اهالی تهران میدهند که آنها دود کنند و بر آلودگی هوا بیفزایند ...!

هر چند که در زمان شاه فقید که آبادان عروس شهرهای ایران بود و خرمشهر و اهواز از آبادترین شهرها بود و خوزستان در جاده پیشرفت و آسایش و رفاه بود بصورتیکه که تمام هم و غم جوانهای آنجا (( که بیشتر نامشان بهرام و آرش و خسرو و کامران و داریوش و کوروش  بهزاد و رامین بود )) آب و نان نبود بلکه عینک ( ری بن )  بود !
و کسی از این ادعا ها نمیکرد و خود را عرب نمیدانست و آنور آبی ها را آدم حساب نمیکردند و خود را از آنها نمیدانستند...!!

اما یکبار برای این آقایان و دوستان میگویم که :

[[ کشور در ساده ترین تعریف در تقسیمات جهانی، محدوده‌ای است که در آن یک ملت زندگی می‌کنند و دارای یک حکومت مرکزی هستند .
و ملت هم به گروهی از انسانهایی میگویند که تاریخی مشترک با یکدیگر دارند و دارای فرهنگ یا  ریشه نژادی مشترک و یا  زبان واحد هستند و در داخل یک مرز جغرافیائی مشخص زندگی میکنند  و همگی تحت کنترل یک حکومت مرکزی که امنیت آنها را تامین میکند و یک دولت که خواسته ها آنها را براورده و مشکلات آنها را برطرف میکند میباشند .در همه کشور ها این دولت و سیستم دولتی میباشد که ملیت آن کشور را مشخص می‌کنند.
 هرچند که بیشتر کشورها دارای ملیت خاص خود هستند اما همه جوامع یکنواخت نیستند و برخی از جوامع از چند قوم و نژاد مختلف تشکیل شده‌اند ولی تمام حکومت ها و دولت ها برای جلوگیری از اختلافات و اتحاد و یکپارچگی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورشان بر یک ملیت مشترک شناخته شده جهانی تاکید دارند و اهتمام میورزند.]]

「‫قومیت گرایی عربی‬‎」の画像検索結果

آیا شما فقط به خاطر آنکه نوعی گویش عربی دارید خود را عرب میدانید ؟

پس باید بدانید که زبان مشترک , به تنهایی نمی‌تواند دلیل بر هویت ملی مشترک و تعریف از یک ملت باشد،

بریتانیا که متشکل از سه ملت اسکاتلند در شمال، انگلیس در مرکز و جنوب و ولز در غرب آن است (در ایران به غلط آن را به نام یک بخش آن یعنی انگلیس می‌شناسند)، علی رغم آنکه مردم هر سه  کشور از یک زبان مشتُرک یعنی انگلیسی برخوردارند ولی از نظر تاریخی و هویتی خود را به طور کامل دو ملت متفاوت می‌دانند اسکاتلندی‌ها و ولزی‌ها متنفر هستند از آنکه انگلیسی نامیده شوند و بویژه اسکاتلندی‌ها دارای روحیه استقلال طلبی بالایی هستند (( ویکیپدیا )) ولی ما شاهد بودیم که همین اسکاتلندی ها سال گذشته در همه پرسی استقلال  , اکثریت مردم استقلال طلب اسکاتلند رای  مخالف به استقلال دادند !!

سویس دیگر کشوری است که مردم آن به چهار زبان مختلف آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و رومنش صحبت می‌کنند ولی همگی خود را سوئیسی می‌دانند و نه آلمانی یا به طور مثال فرانسوی.

اما آقایان بجای این فرافکنی و وطنفروشی و ادعاهای بیهوده بدانید و آگاه باشید که اگر بجای ملیت هنوز پایبند قومیت و قوم گرائی هستید راهکار شما یکی از دو راه زیر است نه ادعای عرب بودن و تجزیه طلبی و گفتن یاوه های بیهوده  :

[[ در قرن بیستم، افراد مختلف استدلال کردند که اختلافات میان اعضای گروه‌های قومی یا دولت‌ها و گروه‌های قومی به دو روش قابل حل است.

برخی مانند جورگن هابرماسن و بروس بری اعتقاد دارند که مشروعیت دولت‌های جوامع مدرن بر اساس حقوق سیاسی افراد مستقل شکل می‌گیرد.

(( طبق این نظریه دولت نباید گروه، ملیت یا نژاد را به رسمیت بشناسد بلکه در مقابل باید برابر حقوق سیاسی و قانونی افراد را سرلوحه کار خود قرار دهد. ))

برخی هم مانند چارلز تیلور و ویل کیملیکا استدلال می‌کنند که مفهوم فرد مستقل یک ساخت فرهنگی است و نه درست است و نه می‌توان افراد به صورت افراد مستقل در نظرگرفت.

(( طبق این دیدگاه، دولت‌ها می‌بایست هویت قومی افراد را به رسمیت بشناسند و تمهیداتی را بیندیشند که نیازهای مختلف گروه‌های قومی درکشور متبوعشان تامین گردد.))

 این دیدگاه را دیدگاه ناسیونالیستی (ملی گرایی) می‌نامند.]]  ( ویکیپدیا )

اما اگر هنوز خود را قوم یا یکی از اقوام عرب میدانید بدانید که :

[[ وجود نوعی قوم‌مداری ذاتی در انسان‌ها موجب می‌شود هیچ‌کاری ساده‌تر از بد گفتن از دیگران نباشد.[۱]
قوم‌مداری ریشه در این احساس دارد که روش‌های زندگی، ارزش‌ها و الگوهای سازواری گروهی که شخص خود را متعلق به آن می‌داند، نسبت به گروه‌های دیگر برتری دارد.[۲] ]]    (( ویکیپدیا ))

「‫قومیت گرایی عربی‬‎」の画像検索結果

هیچ نظری موجود نیست: