دوشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۹۲

ز تو هر ذره جهانی ...


تو مرا جان و جهانی،
                             چه کنم جان و جهان را ؟ 


تو مرا گنج روانی،
                            چه کنم سود و زیان را ؟


 
نفسی یار شرابم،
              نفسی یار کبابم، 
                           چو در این دور خرابم،

                      چه  کنم  دور زمان  را ؟

ز همه خلق رمیدم،
                 ز همه باز رهیدم
                                 نه نهانم  نه پدیدم، 

                  چه کنم کون و مکان را ؟

ز وصال تو خمارم،
               سر مخلوق  ندارم
                            چو تو را صید و شکارم،

                  چه کنم تیر و کمان را ؟

چو من اندر تک جویم،
                    چه روم؟ آب چه جویم؟
                                     چه توان گفت؟ چه گویم؟

                 صفت  این  جوی روان را...

چو نهادم سر هستی،
                   چه کشم بار کهی را ؟
                                   چو مرا گرگ شبان شد،

                   چه  کشم  ناز  شبان  را ؟

چه خوشی عشق  چه مستی؟
                         چو قدح   برکف دستی
                                         خنک آن جا که نشستی،

                 خنک آن  دیده ی  جان را...

ز تو هر ذره  جهانی ،
                 ز تو هر قطره  چو جانی
                                        چو ز تو یافت نشانی،

                  چه کند  نام و نشان را ؟

جهت گوهر فایق
              به تک بحر حقایق
                              چو به سر باید  رفتن،

                 چه کنم  پای دوان را ؟

به سلاح احد تو،
                ره ما را  بزدی تو
                                همه رختم  ستدی تو،

              چه  دهم  باج ستان  را ؟

ز شعاع مه تابان،
              ز  خم  طره پیچان
                        دل من شد سبک ای جان،

               بده  آن  رطل  گران  را...

منگر رنج و بلا را،
                 بنگر عشق و ولا را
                               منگر جور و جفا را،

               بنگر  صد  نگران  را...

غم  ما  لطف لقب کن،
                    زغم  و درد طرب کن
                                   هم از این خوب طلب کن،

               فرج  و امن  و امان  را...

بطلب امن و امان را،
                   بگزین گوشه گران را
                                     بشنو راه  دهان  را،

                   مگشا  راه  دهان  را...


هیچ نظری موجود نیست: