پنجشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۹۲

غارتگران خاک هرمز را هم به توبره کشیدند و میفروشند

غارتگران خاک هرمز را هم به توبره میکشند و میفروشند



«احمد نادعليان» هنرمند محيطي مشهور با انتشار مقاله‌يي در وب‌سايت «مركز بين‌المللي هنر محيطي ايران» به فروش خاك جزيره هرمز و تخريب‌هاي محيط زيستي كه اين اقدام در پي دارد اعتراض كرده و خواستار ثبت ملي ساحل جنوبي جزيره هرمز شده است.

         

فروش خاك هرمز و اعتراض يك هنرمند

http://www.tabnak.ir/fa/news/378271/

جزيره هرمز يكي از جزاير ايراني خليج فارس است كه در وسعت 42 كيلومتر مربعي خود، تركيبات خاك متعددي را جاي داده است. بخش‌هاي مختلف خاك اين جزيره، رنگ‌هايي چون سرخ، زرد و سفيد دارند و اين رنگ‌ها، باعث شده تا برخي گروه‌ها اقدام به برداشت و صادرات خاك جزيره كنند.

       

 نادعليان در مقاله خود نوشته است: «سالانه هزاران تن خاك از جزيره بهره‌برداري و صادر مي‌شود. خاك‌هاي رنگي در مجاورت قلعه پرتقالي‌ها كه شاخص‌ترين اثر تاريخي جزيره هرمز است ذخيره و به صورت فله‌يي صادر مي‌شود. پراكنده شدن خاك در اطراف قلعه براي گردشگران و مردم شهر مشكل ساز است. در ضمن مجاور بودن انبار خاك با مكان تاريخي غيرعقلاني است.»

          

او با اشتباه خواندن صادرات خاك، خواستار بهره‌گيري از اين منبع طبيعي براي اشتغال جوانان جزيره شده است.اما اعتراض او تنها به صادرات خام محدود نمي‌شود. نادعليان نسبت به آغاز به كار يك معدن آهن در جزيره نيز اعتراض كرده و گفته است: «آيا در كشور ايران معدن آهن كم است كه كوهي را از جزيره جابه‌جا نماييم؟

          

اداره حفاظت محيط زيست و ميراث فرهنگي نقش بسيار ضعيفي در جزيره دارند و مقابل قلعه پرتقالي‌ها محل انبار سنگ آهن شده است.»

هیچ نظری موجود نیست: