یکشنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۹۱

احمد شاه مسعود شیر دره پنجشیر

                           احمد شاه مسعود شیر دره پنجشیر

 
 
 ۱۸ شهریور سالروز کشته شدن ، شیر دره پنجشیر و فرمانده دلیر و خستگی ناپذیرو کوه استوار احمد شاه مسعود میباشد ، فرماندهی که هیچگاه ناامید نبود و هرگز خسته و درمانده نشد .

زمان ترور احمدشاه مسعود، که فقط ۲ روز پیش از حملات انتحاری ۱۱ سپتامبر به برج های تجاری نیویورک بود که سوالاتی را در مورد ارتباط این ترور با حوادث نیویورک و متعاقب آن حمله به افغانستان برانگیخت.

ابتدا این ترور به گروه طالبان نسبت داده شد اما طالبان هیچگاه مسئولیت آنرا نپذیرفت و کشته شدن وی توسط دو خبرنگار عرب تنها دوروز قبل از واقعه یازده سپتامبر هنوز درهاله ابهام است.


 
امریکا که از رشد نفوذ چین و روسیه در منطقه آسیای میانه و آسیای جنوبی و تسلط آنها بر منابع گسترده انرژی آن مناطق  و عزم آنها برای عملیات ضدتروریستی و مهار کردن نیروهای شورشی (( در راس آنها طالبان )) و هم عزم آنها به برچیدن پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه و همچنین بخاطر درخواست هند و ایران برای عضویت در این سازمان به شدت نگران بود , و تمام این عوامل به نگرانی دولت آمریکا دامن زد و آنها را به این فکر واداشت که با به دست گرفتن ابتکار عمل را در عملیات ضدتروریستی در منطقه و اشغال افغانستان راه را برای تاسیس پایگاه‌های نظامی در همسایگی اعضاء سازمان هموار کنند.

و یکی از بزرگترین موانع در سر راه آنها وجود احمد شاه مسعود فرمانده محبوب و سازش ناپذیر  مقاومت مردم افغانستان بود.

 


زیرا احمد شاه مسعود از کمک های کشورهای دیگر برای ایجاد صلح و پایان خونریزی استقبال کرده بود ولی هرگز را ضی به حضور نظامی نیروهای بیگانه
در خاک افغانستان نبود و بارها این مورد را بر زبان آورده بود .

  وجود احمد شاه مسعود مانعی بزرگ برای تحقق این خواسته و اقدام امریکا و اشغال افغانستان محسوب میشد.
 
و اینک پس از گذشت سالها و با روشن شدن و آگاهی از زمینه سازی و دخالت امریکا در واقعه یازده سپتامبر ، کاملا مشخص و مبرهن است که لازم بود قبل از آغاز این سناریو او بدست بانیان و پدرخوانده های طالبان ( امریکا و عربستان و پاکستان  ) باید از سر راه برداشته شود ؟
 
 
 
 
 
 در سالروز شهادت او خواندن حکایتی از زیرکی و حاضر جوابی این سردار بزرگ خالی از لطف نمیباشد :

احمد شاه مسعود چندماه قبل از شهادتش، به دعوت پارلمان اروپا به پاریس رفت.

آنجا خبرنگاری از او پرسید:

چطور سال‌ها با روس‌ها مبارزه کردی ولی حالا از آنها پول و سلاح می‌گیری تا با طالبان بجنگی؟

و او جوابی بسیار جالب داد و گفت :

«پیسه (پول) آمریکا می‌گرفتم دَر دهان روس زدم , پیسه روسیه  می‌گیرم ، دَر دهان آمریکا می‌زنم!»
 
احمد شاه مسعود از جنس آن دسته از سروهای آزاده بود که سرخم نکرد و ایستاده مرد ، یادش گرامی و روانش مشمول رحمت و لطف ازلی حق باد .

    

هیچ نظری موجود نیست: